Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008-09
FLF Alm.del
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri2AFD_2KTSagsnr.: 15866/504029Den 15. maj 2009BFP
Notitsom fiskeripolitik og fiskerikontrol i EU
Fiskeripolitikken varetages på EU-plan gennem den fælles fiskeripolitik, der omfat-ter ressourcepolitikken, herunder fiskerikontrol, marked og handel samt strukturpoli-tikken.Det enkelte EU-medlemsland har ansvaret for at sikre, at alle EU fiskeriregler hånd-hæves på deres territorium og overfor de fartøjer, der fører deres flag. Medlemslan-dene er også ansvarlige for overvågning og registrering af fiskeriaktiviteterne, her-under vedrørende udnyttelsen af fangstkvoterne.Kommissionen kontrollerer, at medlemslandene udøver fiskerikontrollen og registre-ringsopgaverne i overensstemmelse med EU's regelgrundlag.Kontrol- og overvågningsopgaverne er organiseret vidt forskelligt i medlemslandene.Nogle medlemslande har specifikke fiskerikontroltjenester, mens disse opgaver i an-dre medlemslande løses af forskellige organisationer som fx flåden, toldvæsenet,kystvagten eller søfartstjenesten, for hvem fiskerikontrol blot udgør én af opgaverne.Selv der, hvor der er en egentlig fiskerikontroltjeneste varierer indholdet af opgaver-ne betydeligt. Valget af den administrative struktur henhører under medlemsstaterneskompetence. Kommissionen og Ministerrådet er opmærksomme på, at mangler ogsvagheder i kontrolsystemerne i medlemsstaterne kan medføre en forskellig og util-strækkelig håndhævelse af reglerne i de enkelte medlemslande, hvilket kan reducereeffektiviteten af bevaringsforanstaltningerne.I forbindelse med reformen af den fælles fiskeripolitik i 2002 blev det besluttet at op-rette en fælles inspektionsstruktur med henblik på at sikre en mere effektiv imple-mentering af kontrolforanstaltningerne. Oprettelsen af EU-fiskerikontrolagenturetblev stadfæstet af Rådet med Rådets forordning (EF) nr. 768/2005 af 26. april 2005.EU-fiskerikontrolagenturet blev placeret i Vigo, Spanien. Dets hovedarbejdsområdeer en operativ samordning af medlemslandendes inspektion og overvågning. Målsæt-ningen med agenturet er en effektiv implementering af den fælles fiskeripolitik og enensartet kontrol og kontroludøvelsen i hele EU.
Udarbejdelsen af en fælles EU inspektionsstruktur foregik på grundlag af en gennem-førlighedsundersøgelse. Undersøgelsen, som blev udfærdiget af en række uafhængi-ge institutter i september 2004, er meget omfattende og gør rede for den på daværen-de tidspunkt rådende kontrolsituation i EU. Den indsamlede information er baseretpå interviews og spørgeskemaer udfyldt af medlemslandene, og undersøgelsens for-fattere har fortolket dele af informationerne med henblik på at opnå sammenlignelig-hed blandt medlemslandene.I undersøgelsen gennemgås organisationen af fiskerikontrollen, kontroludøvelsen oghåndhævelsen i de enkelte medlemslande, de midler, der er til rådighed for de enkeltemedlemslandes kontrol og omkostningerne ved kontrollen. Der er også udarbejdet etvurderingsgrundlag vedrørende effektiviteten af medlemslandenes kontrol.Gennemførlighedsundersøgelsen har bekræftet den store variation i medlemsstater-nes kontrolsystemer. For det første påvises en variation i medlemslandenes kontrol-struktur og antallet af organer etableret til dette formål. Det skyldes forskelle i deninterne administrative struktur i landene, herunder om der er tale om en føderal ellermere central struktur. For Danmarks, Frankrigs og UKs vedkommende samt de trebaltiske lande er der tale om en central struktur, hvor et ministerium - bistået af fxtold/skat, kystvagten, politi m.v. styrer fiskeriinspektionen. Andre lande som fxTyskland, Finland og Spanien har oprettet en mere regional struktur. Sveriges fiske-rikontrol fungerer gennem kystvagten, som er ansvarlig for fiskeribeskyttelse samtkoordinering af inspektion i luften, til havs og på land.Undersøgelsen peger på store variationer i medlemslandenes omkostninger ved kon-trol og håndhævelse og i anvendelsen af de forskellige kontrolmidler. Omkostninger-ne, som er fordelt på tværs af kernefunktionerne knyttet til kontrol: administration,kontrol på havet, landbaseret, luftbaseret og VMS kontrol (satellit overvågning), ud-gør for samtlige EU lande i niveauet 270 mio. EUR. På tværs af medlemslandene an-vendes ca. 54% af samtlige udgifter til inspektioner til havs, 33% til landbaserede in-spektioner, 7% til luftbaseret kontrol, og de resterende 6% til administration ogVMS.Det fremgår af undersøgelsen, at der er stor variation i de kontrolmidler, der er til rå-dighed blandt medlemslandene, og hvor effektivt de bliver brugt. Der er også stor va-riation i hvilken vægt medlemslandene lægger på de forskellige kontrolmetoder, dvs.landkontrol, søværts kontrol eller flybaseret kontrol. Dette forhold hænger bl.a.sammen med store variationer i medlemslandes havområder, fiskerfartøjsaktiviteter,antallet af landinger af fisk osv.En analyse af medlemslandenes effektivitet i anvendelsen af kontrolmidlerne – så-kaldte Asset Efficiencies – peger ifølge studiet på store forskelle blandt medlemslan-dene for så vidt angår antallet af inspektioner foretaget og antallet af overtrædelseropsporet. Der peges på, at nogle medlemslande er bedre til at opspore overtrædelserved visse overvågningsmetoder end andre, og at forholdet mellem overtrædelser og2
landenes evne til at opspore overtrædelser i luften, til havs og på land er forskelligtfra medlemsland til medlemsland.Ud fra ovennævnte undersøgelse har Kommissionen vurderet, at det på grund af storevariationer i medlemslandendes udøvelse af kontrol og inspektion ikke har været mu-ligt at sammenligne effektiviteten af de enkelte medlemslandes kontrolforanstaltnin-ger og dermed sige noget præcist om kontroleffektiviteten i hvert medlemsland.Gennemførlighedsundersøgelsen repræsenterer den seneste tilgængelige oversigtover fiskerikontrol i EU.
3