Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008-09
FLF Alm.del
Offentligt
FolketingetUdvalget for Fødevarer, Landbrug og FiskeriChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
25. juni 2009DyrevelfærdskontoretInge Birgitte Møberg2009-151-0278IBM40368
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 320 (Alm. del), som Udval-get for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har stillet til justitsministeren den14. april 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Brian Mikkelsen/Cristina A. Gulisano
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 320 fra Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
(Alm. del):
”Vil ministeren oplyse, hvorvidt statsadvokatens beslutningom, at der ikke skal anlægges sag for overtrædelse af de dan-ske særregler for dyretransporter i den såkaldte Tarpholz-sagbetyder, at der reelt er dele af disse særregler, der ikke gælderi Danmark, eller at overtrædelse af disse regler i nogle tilfæl-de ikke kan retsforfølges?”Svar:
Som det er oplyst ved den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 319(Alm. del) fra Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, har Statsad-vokaten for Nord- og Østjylland i sin afgørelse af 6. april 2009 opgivetpåtale mod Niels Vinderslev i den såkaldte Tarpholz-sag fra 2006.Sagen er afgjort konkret på bevisets stilling. Statsadvokaten anfører i for-længelse af sin begrundelse følgende:”Jeg skal i den forbindelse tilføje, at såfremt det konkret villekunne bevises, at de enkelte transporter havde en varighed afmere end 8 timer, ville det formentlig være forbundet medvisse vanskeligheder at straffe for dette, jf. straffelovens § 7,stk. 1, nr. 1, om dobbelt strafbarhed, idet der er tale om dan-ske særregler, hvis tilsvarende lige ikke findes i tysk ret. Detstrafbare forhold ville i give fald først blive realiseret i Tysk-land, når transporten havde varet over 8 timer.Idet jeg efter en konkret vurdering af sagens beviser somnævnt er af den opfattelse, at påtale bør opgives, finder jegikke anledning til at foretage en nærmere forelæggelse for Ju-stitsministeriet vedrørende de danske særreglers rækkeviddeog anvendelse, idet jeg herved også tillægger det betydning, atde pågældende bestemmelser nu er ophævet og erstattet afden fælles EU-forordning.”Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at reglerne om dansk straffe-myndighed, dvs. de bestemmelser, der afgrænser, hvilke straffesager derkan pådømmes ved danske domstole, findes i straffelovens §§ 6-12. Reg-lerne blev ændret ved lov nr. 490 af 17. juni 2008 om ændring af straffe-loven og forskellige andre love (Dansk straffemyndighed), som trådte ikraft den 1. juli 2008.Mulighederne for, at danske domstole kan pådømme en straffesag, af-2
hænger som udgangspunkt af, om handlingen er foretagetinden fordendanske stat eller på dansk fartøj (§ 6) elleruden forden danske stat (§§ 7-8 b).Efter straffelovens § 9, stk. 1, 1. pkt., anses handlinger for foretaget, hvorgerningsmanden befandt sig ved handlingens foretagelse.I de tilfælde, hvor en overtrædelse af reglerne i bekendtgørelse nr. 1729af 21. december 2006 om beskyttelse af dyr under transport (transportbe-kendtgørelsen) sker helt eller delvist i Danmark, vil der således væredansk straffemyndighed i medfør af straffelovens § 6 for så vidt angår dehandlinger, der foretages i den danske stat.Det følger endvidere af straffelovens § 9, stk. 4, at en lovovertrædelse isin helhed anses for at være begået her i landet, når en del af lovovertræ-delsen er begået i den danske stat.Der vil således efter Justitsministeriets opfattelse almindeligvis væredansk straffemyndighed for så vidt angår overtrædelser i udlandet af reg-lerne i transportbekendtgørelsen, herunder de skærpede danske regler ibekendtgørelsens §§ 7-10, når en del af lovovertrædelsen er begået iDanmark.
3