Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008-09
FLF Alm.del
Offentligt
607334_0001.png
607334_0002.png
Kim Winther JensenLanggade 704874 Gedser[email protected]
København, den 6. november 2008Sagsnr.: 10600
Kære Kim Winther JensenTak for dit brev af 14. oktober 2008, som er sendt til mig og til udvalget for fødevarer, land-brug og fiskeri. I brevet rejser du en række spørgsmål til Fødevareministeriets forvaltning aftilskudsordningen for lokale aktionsgrupper.Dit første spørgsmål vedrører Fødevareministeriets behandling af en projektansøgning fraBirte Aagaard ”Kulturarrangementer i Saxenhushaven”. Du undrer dig over, at ministeriet iførste omgang meddelte afslag på ansøgningen, men at beslutningen efter kontakt til ministe-riet blev ændret til et tilsagn.Jeg har kontaktet FødevareErhverv, som oplyser, at ministeriet ikke på noget tidspunkt harmeddelt afslag på projektansøgningen om støtte til projekt ”Kulturarrangementer i Saxen-hushaven”. Som led i legalitetskontrollen har FødevareErhverv stillet spørgsmål til ansøgerenom projektets varige effekt på levevilkårene i landdistrikterne, idet enkeltstående arrange-menter uden en sådan effekt ikke er støtteberettiget under ordningen. Efter at have modtagetet fyldestgørende svar fra ansøgeren vurderede FødevareErhverv, at projektet var støtteberet-tiget og meddelte et skriftligt tilsagn.Det er normal procedure for FødevareErhverv at stille uddybende spørgsmål til ansøgeren forat sikre, at et støttetilsagn er i overensstemmelse med regelgrundlaget for ordningen, herun-der at et støttet projekt har en varig effekt på levevilkårene i det pågældende landdistrikt.Dit næste spørgsmål vedrører de lokale aktionsgruppers rolle, når den endelige beslutnings-kompetence ligger hos Fødevareministeriet. I henhold til den nationale udmøntning af LAG-indsatsen under landdistriktsprogrammet indsender LAG-bestyrelsen en projektindstilling,hvorefter FødevareErhverv gennemfører legalitetskontrol, meddeler tilsagn, udbetaler til-
skuddet og gennemfører efterfølgende kontrol. Denne arbejdsdeling mellem Fødevaremini-steriet og bestyrelsen er først og fremmest fastlagt for at løfte ansvaret for juridisk forkertebeslutninger væk fra bestyrelsen, som derved kan koncentrere sig om de mere udviklingsori-enterede aktiviteter.Jeg er klar over, at visse bestyrelser for lokale aktionsgrupper har problemer med at varetageadministrationsopgaverne inden for den ramme, der er meldt ud for 2007 og 2008. Jeg kanoplyse, at jeg ved den forestående revision af bekendtgørelse om oprettelse og drift af lokaleaktionsgrupper under landdistriktsprogrammet for perioden 2007-2013 vil ophæve den gæl-dende årlige beløbsgrænse på op til 300.000 kr. for yder- og landkommuner og 150.000 kr.for mellemkommuner til disse udgifter. Derved udnytter vi den maksimale ramme til admini-strationsudgifter, der er fastsat i EU´s landdistriktsforordning, hvorefter der kan anvendes optil 20 % af aktionsgruppens samlede budget til administration, og administrationsudgiften vildermed blive sat i forhold til aktionsgruppens samlede aktivitetsniveau.Jeg er enig i, at for mange ændringer af krav og procedurer vil kunne påvirke LAG-processennegativt. På den anden side er jeg af den opfattelse, at det efter de første erfaringer med an-søgninger bl.a. er nødvendigt at stille klarere krav til effekt. Det er generelt væsentligt formig at sikre en effekt, når der bruges offentlige penge.Afslutningsvist vil jeg ønske dig fortsat god arbejdslyst med arbejdet i din lokale LAG. Jeg ved, atder bliver gjort et rigtigt stort stykke arbejde i LAG’erne landet over.
Med venlig hilsen
Eva Kjer Hansen
2