Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2008-09
FLF Alm.del
Offentligt
FolketingetUdvalget for Fødevarer, Landbrug og FiskeriChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
3. marts 2009Dyrevelfærdskontoret2009-151-0262TRM40410+ bilag
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 214 (Alm. del), som Udval-get for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har stillet til justitsministeren den5. februar 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Brian Mikkelsen/Cristina A. Gulisano
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 214 (Alm. del) fra Udvalget for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri:
”Hvilke initiativer vil ministeren tage på baggrund af oplys-ninger i B.T. og TV2 om, at et stort antal kyllinger dør undertransporten til slagteriet?”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fraMinisteriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, der har oplyst følgende:”Der slagtes i Danmark lidt over 100 millioner slagtekyllin-ger årligt. De største slagterier er Vinderup, Års og Skovs-gaard (Brovst) i fødevareregion Nord, Padborg i fødevarere-gion Syd, og Bornpoultry (Hasle) i fødevareregion Øst. Enmindre del sendes til slagtning i udlandet.Kyllinger, der skal sendes til slagtning, går på et strøet gulv istore hold, der tælles i tusinder. De indfanges oftest med ensåkaldt fangmaskine, hvor de bliver ”fejet” op af gummiar-me, og via et kort transportbånd ender i en transportkasse.Der er typisk omkring 20 kyllinger pr. kasse. Kasserne stab-les på transportvogne, og et læs udgør typisk nogle tusinde(ofte omkring 6000 kyllinger).En række faktorer har betydning for kyllingers dødelighedunder transport. Fjerkræ er især følsomme for ekstreme tem-peraturer og manglende ventilation, og lange transporter ermere belastende end korte. Høj dødelighed kan også skyldes,at kyllingerne ikke var transportegnede fra starten, ligesomoverbelægning i kasserne kan medføre øget dødelighed. En-delig har der været tilfælde, hvor høj dødelighed var foranle-diget af, at der efter ankomsten til slagteriet gik for lang tid,før kyllingerne blev taget ud af kasserne og slagtet.Fødevarestyrelsen har den 19. januar 2009 udsendt en in-struks til fødevareregionerne: ”Indtransport af slagtekyllin-ger – reaktion på høj dødelighed”.I instruksen er det blandt andet anført, at mere end 1,5 % dø-de i alle tilfælde skal udløse en undersøgelse af de nærmereomstændigheder ved transporten og en vurdering af, om derer grundlag for at meddele en indskærpelse eller at indgiveen anmeldelse til politiet.Som det fremgår af instruksen vil det altid bero på veteri-nærkontrollens konkrete, faglige vurdering, om der i en gi-ven sag er grundlag for en anmeldelse til politiet. Tallet 1,52
% skal derfor ses som den alarmgrænse, der altid skal føre tilen undersøgelse af forholdene i forbindelse med transporten,men det understreges i instruksen tillige, at dette ikke på no-gen måde udelukker, at der kan være grundlag for indskær-pelser eller politianmeldelser, når der konstateres under 1,5% døde i kasserne.Af instruksen fremgår også, at hvert enkelt læs slagtekyllin-ger skal vurderes separat, og at andre forhold end høj døde-lighed også kan udløse indskærpelser eller anmeldelser tilpolitiet, f.eks. vingebrud eller overfyldte kasser.Fødevarestyrelsen drøfter løbende forholdene omkring ind-transport af slagtekyllinger med fødevareregionernes em-bedsdyrlæger.Det kan oplyses, at Fjerkrærådet og Fødevarestyrelsen haraftalt et møde den 10. marts 2009 om forskellige forholdvedrørende transport af fjerkræ. Fødevarestyrelsen forventerpå dette møde blandt andet at drøfte forhold i forbindelsemed transport af slagtekyllinger til slagteri, herunder muligetiltag fra branchens side for generelt at nedbringe dødelighe-den i forbindelse med transporten.”Instruksen af 19. januar 2009, som er omtalt i høringssvaret fra Ministe-riet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, vedlægges til orientering.
3