<DOCUMENT_START>

Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 21 (Alm. del), <DOCUMENT_STAsom Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har stillet til justitsministeren den 19. oktober 2008.

 

 

 

Brian Mikkelsen

/

Cristina A. Gulisano

 

 

 


Spørgsmål nr. 21 fra Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri (Alm. del):

 

”Ministeren bedes redegøre for, hvorfor myndighederne accepterer, at reglerne om, at der skal være et skridsikkert underlag i de kasser, kalkuner transporteres i, når de skal til slagtning, ikke overholdes, og at kasserne systematisk overbelægges.”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udtalelser fra Rigspolitiet og Fødevarestyrelsen.

 

Rigspolitiet har oplyst følgende:

 

”Rigspolitiet kan mere overordnet oplyse, at man ikke i forbindelse med landevejskontroller, som har fundet sted i samarbejde med Fødevarestyrelsens Dyrevelfærdsrejsehold, har truffet transporter med kalkuner. Baggrunden herfor kan være, at disse transporter finder sted uden for de tidspunkter, hvor landevejskontrollen normalt afvikles, herunder i nattetimerne. Rigspolitiet vil i den udstrækning, det er muligt, fremover forsøge at tilrettelægge den målrettede landevejskontrol, således at der i et vist omfang også kan foretages kontrol af dyretransporter i nattetimerne.

 

Det følger af artikel 3 i Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 af 22. december 2004 om beskyttelse af dyr under transport og dermed forbundne aktiviteter mv. (transportforordningen), at det er forbudt at transportere dyr eller lade dem transportere under sådanne forhold, at de kan komme til skade eller blive påført unødig lidelse.

 

Det følger videre af transportforordningens artikel 3, litra c, at transportmidlerne skal være udformet og indrettet samt vedligeholdes og anvendes på en sådan måde, at dyrene ikke kommer til skade eller påføres lidelser, og sådan at dyrenes sikkerhed tilgodeses. 

 

I medfør af transportforordningens bilag I, kapitel II, punkt 1.1, litra g, skal transportmidler og containere samt disses udstyr være udformet og indrettet samt vedligeholdes og anvendes på en sådan måde, at gulvene er skridsikre.

 

Endelig følger det af § 10, stk. 1, i Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 1729 af 21. december 2006, at lastetætheden ved transport af blandt andet fjerkræ mindst skal opfylde arealkravene angivet i bilag 2, litra E.

 

Standses en kalkuntransport med henblik på kontrol, vil overholdelsen af de nævnte bestemmelser blive påset.”

 

Fødevarestyrelsen har oplyst følgende:

 

”Embedsdyrlægen foretager en vurdering af dyrene i opdrætsbesætningen inden for højst 4 dage før afsendelse. Fødevareregionen ser normalt ikke pålæsningen af dyrene, og det er eksportørens/transportvirksomhedens ansvar, at bestemmelserne vedrørende belægningsgrad og skridsikkert underlag overholdes.

 

Fødevarestyrelsen er ikke bekendt med oplysninger fra modtagerlandets embedsdyrlæger om, at de nævnte forhold er konstateret overtrådt i forbindelse med eksport af kalkuner til slagtning i Tyskland. Hvis sådanne oplysninger modtages, vil sagen blive undersøgt og de fornødne tiltag iværksat, herunder anmeldelse til politiet, hvis sagen giver anledning til det.”