Folketingets Udvalg for Fødevarer,

Landbrug og Fiskeri
Christiansborg

1240 København K

København, den 23. januar 2009

Sagsnr.:14714

 

 

 

 

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 9. januar 2009 (Alm. del - spørgsmål nr. 160 og 161) udbedt sig min kommentar vedr. Mejeriforeningens kampagne ”Morgenmælk”, som hermed besvares. Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Bjarne Laustsen (S).

 

Spørgsmål 161

 

”Vil ministeren redegøre for, om det er i overensstemmelse med brug af EU-skatteborgernes penge at lave en kampagne for ”Morgenmælk”, når kampagnen reelt handler om at få europæerne til at spise et sundt måltid morgenmad?”

 

Svar:

Administrationen af det pågældende område henhører under Fødevareerhverv. Jeg har modtaget følgende udtalelse fra FødevareErhverv, hvortil jeg kan henholde mig:

 

”Der er på EU-plan gennemført en ordning om støtte til oplysningskampagner og salgsfremstød for landbrugsprodukter på det indre marked og i tredjelande. De nærmere regler er fastsat i Rådets forordning (EF) nr. 3/2008 og Kommissionens forordning (EF) nr. 501/2008. Ordningen giver mulighed for støtte til projekter for visse produkter og temaer, heriblandt mælk og mejeriprodukter.

 

Formålet med ordningen er ifølge forordningen for så vidt angår mælk og mejeriprodukter at øge forbruget af flydende mælk på markeder, hvor der er et vækstpotentiel, opretholde forbruget på mættede markeder samt øge forbruget af mejeriprodukter i almindelighed og stimulere unges forbrug af mælk og mejeriprodukter.

 

Mejeriforeningen har indenfor denne ordning, i samarbejde med Dairy Council for Northern Ireland, søgt om støtte til et projekt med titlen ”Morgenmælk”.

 

Det overordnede mål for projektet er at forsvare og styrke mejeriprodukternes rolle i befolkningens daglige morgenmåltid, ved at skabe fornyet indsigt i mælkens bidrag til morgenmåltidets sundhedsværdi.

 

Udgangspunktet for projektet er den potentielle trussel morgenmaden som hjemmemåltid står overfor. ”Breakfast on the go” og ”breakfast-skipping” breder sig i hele Europa, og morgenmåltidet indtages i stigende grad ude ”on-the-go” eller slet ikke. Da morgenen er mælkens primetime, er det en trussel for mejeribranchen, hvis morgenmaden på sigt smuldrer. Ligeledes er mælkens hjemmebane privatsfæren, så produktet er hverken funktionelt eller kulturelt velegnet som et ”on-the-go” produkt.

 

Mejeriforeningens ansøgning er inden afsendelsen til EU Kommissionens tjenestegrene blevet gennemgået af FødevareErhverv og vurderet at opretholde de gældende retningslinjer for salgsfremstød på det indre marked.

 

EU Kommissionens tjenestegrene har selvstændigt vurderet ansøgningen og fundet, at det foreslåede projekt var i overensstemmelse med EU’s forordninger på området. Kommissionen afgørelse har fundet udtryk i Beslutning C(2008)3738.”

 

 

 

 

Eva Kjer Hansen

 

                                                                                                             Louise Stenstrup