Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 1240 København K |
København, den 23. januar 2009  |
Spørgsmål 161
â€Vil ministeren redegøre for, om det er i overensstemmelse med brug af EU-skatteborgernes penge at lave en kampagne for â€Morgenmælkâ€, nÃ¥r kampagnen reelt handler om at fÃ¥ europæerne til at spise et sundt mÃ¥ltid morgenmad?â€
Svar:
Administrationen af det pågældende område henhører under Fødevareerhverv. Jeg har modtaget følgende udtalelse fra FødevareErhverv, hvortil jeg kan henholde mig:
â€Der er pÃ¥ EU-plan gennemført en ordning om støtte til oplysningskampagner og salgsfremstød for landbrugsprodukter pÃ¥ det indre marked og i tredjelande. De nærmere regler er fastsat i RÃ¥dets forordning (EF) nr. 3/2008 og Kommissionens forordning (EF) nr. 501/2008. Ordningen giver mulighed for støtte til projekter for visse produkter og temaer, heriblandt mælk og mejeriprodukter.
Formålet med ordningen er ifølge forordningen for så vidt angår mælk og mejeriprodukter at øge forbruget af flydende mælk på markeder, hvor der er et vækstpotentiel, opretholde forbruget på mættede markeder samt øge forbruget af mejeriprodukter i almindelighed og stimulere unges forbrug af mælk og mejeriprodukter.
Mejeriforeningen har indenfor denne ordning, i samarbejde med Dairy Council for Northern Ireland, søgt om støtte til et projekt med titlen â€Morgenmælkâ€.
Det overordnede mål for projektet er at forsvare og styrke mejeriprodukternes rolle i befolkningens daglige morgenmåltid, ved at skabe fornyet indsigt i mælkens bidrag til morgenmåltidets sundhedsværdi.
Udgangspunktet for projektet er den potentielle trussel morgenmaden som hjemmemÃ¥ltid stÃ¥r overfor. â€Breakfast on the go†og â€breakfast-skipping†breder sig i hele Europa, og morgenmÃ¥ltidet indtages i stigende grad ude â€on-the-go†eller slet ikke. Da morgenen er mælkens primetime, er det en trussel for mejeribranchen, hvis morgenmaden pÃ¥ sigt smuldrer. Ligeledes er mælkens hjemmebane privatsfæren, sÃ¥ produktet er hverken funktionelt eller kulturelt velegnet som et â€on-the-go†produkt.
Mejeriforeningens ansøgning er inden afsendelsen til EU Kommissionens tjenestegrene blevet gennemgået af FødevareErhverv og vurderet at opretholde de gældende retningslinjer for salgsfremstød på det indre marked.
EU Kommissionens tjenestegrene har selvstændigt vurderet ansøgningen og fundet, at det foreslÃ¥ede projekt var i overensstemmelse med EU’s forordninger pÃ¥ omrÃ¥det. Kommissionen afgørelse har fundet udtryk i Beslutning C(2008)3738.â€
Eva Kjer Hansen
                                                                                                          Louise Stenstrup