Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
|
København, den 16. januar 2009 Dok. Nr.: 462464 |
Spørgsmål 154:
Ministeren bedes redegøre for de erfaringer, man har i England med omlægning af landbrugsministerium til landdistriktsministerium?
Svar:
Ambassaden
i London har i indberetning af 8. januar 2009 oplyst følgende:
â€Det britiske ministerium â€Department for Environment, Food and Rural Affairsâ€
(Defra) blev etableret i 2001 som en sammenlægning primært af det hidtidige landbrugsministerium
(â€Ministry of Agriculture,
Fisheries and Foodâ€) og miljø-ressortet fra
daværende â€Department
of Environment, Transport and the Regionsâ€.
Sammenlægningen var resultatet af New Labour regeringens overvejelser om den
mest hensigtsmæssige ressortkonstruktion, herunder et ønske om at fremme
samtænkningen mellem landbrug og miljø.
Overvejelser om ressortfordelingen er en løbende proces. Således var det allerede i 1997 – som en udløber af BSE-problemstillingen (kogalskab) – blevet besluttet at udskille fødevaresikkerheden fra det daværende landbrugsministerium til sundhedsministeriet, hvor denne ressort fortsat ligger. Med regeringsrokaden i oktober 2008 oprettedes et nyt, særskilt energi- og klimaministerium, hvis delressort (for så vidt angår klima) består af en ressortoverførsel fra Defra.
Defra’s formål er defineret som følger:
· “To secure a healthy environment in which we and future generations can prosper.â€
  Defra’s tre overordnede prioriteter er defineret som:
· “Secure a healthy natural environment for us all and deal with environmental risks;
· Promote a sustainable, low-carbon and resource-efficient economy;
· Ensure a thriving farming sector and a sustainable, healthy and secure food supply“
PÃ¥ denne baggrund ses betegnelsen ’landdistriktsministerium’ ikke at være fyldestgørende for Defra’s virke henset til ministeriets bredere ressortansvar, der sÃ¥ledes bl.a. omfatter miljøet generelt og ikke kun miljøhensyn i relation til landdistrikterne.â€
Eva Kjer Hansen
/ Ulla Heiden