Folketingets Udvalg for Fødevarer,
|
København, den 29. januar 2009  |
Spørgsmål 142:
â€Hvad kan ministeren oplyse om de udenlandske erfaringer med oplysning om virkninger af kosttilskud, herunder især pÃ¥ erfaringer fra andre EU-lande og USA?â€
Svar:
I forhold til andre EU-lande har der siden den 1. juli 2007 være fælles regler om ernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer, herunder kosttilskud (anprisningsforordningen).
Forordningen regulerer al kommerciel kommunikation rettet mod forbrugerne – både mærkning på produkterne og øvrig markedsføring. Med forordningen skal det således sikres, at konkurrencevilkårene for alle fødevarevirksomheder i EU bliver lige, samt at forbrugerne ikke bliver vildledt.
Overgangsregler gør, at der vil kunne være forskellig national praksis i enkelte EU-lande, om hvilke informationer der gives om produkterne, når de markedsføres. I medfør af anprisningsforordningen skal der senest i 2010 etableres fælles lister for godkendte sundhedsanprisninger i EU. Dette forventes at bidrage yderligere til harmonisering af området.
I forhold til USA har Fødevarestyrelsen oplyst, at man alene er bekendt med, at produkter i USA i højere grad sælges som kosttilskud, hvor de i Danmark må forventes at blive anset for at være lægemidler (enten på grund af produktets virkning som lægemiddel eller – hyppigst - dets præsentation som lægemiddel). Styrelsen har ikke i øvrigt erfaringer fra USA om markedsføring af kosttilskud eller om de amerikanske regler på området.
Eva Kjer Hansen
/Caroline D. Nordentoft