Folketingets Udvalg for Fødevarer,
|
København, den 17. december 2008  |
Spørgsmål 109:
â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Knud Erik Sonne, Kerteminde, vedrøÂrende erstatning efter fugleinfluenza, jf. FLF alm. del - bilag 84.â€
Svar:
I henvendelsen giver en hobbyfjerkræholder udtryk for sin egen vurdering af en del af hændelsesforløbet i forbindelse med, at der i maj 2006 blev konstateret udbrud af den alvorlige type fugleinfluenza i hans hobbyfjerkræbesætning nær Kerteminde.
Sygdomsudbruddet af højpatoÂgen aviær influenza af typen H5N1 (HPAI H5N1) er det hidtil eneste udbrud i en dansk fjerkræbesætning. Sygdommen blev ogsÃ¥ konstateret i vilde fugle her i landet i forÃ¥ret 2006.
HPAI H5N1 er meget sygdomsfremkaldende og kan resultere i massiv dødeligÂhed blandt fjerkræ. Sygdommen kan ogsÃ¥ smitte til patteÂdyr og mennesker. PÃ¥ verdensÂplan har WHO siden 2003 registreret mere end 245 dødsfald blandt mennesker som følge af fugleinfluenza af den pÃ¥gældende type.
I relation til bemærkningerne i henvendelsen om, at fødevaremyndighederne slog raske fugle ihjel og ikke vil betale for dem, kan jeg henholde mig til den tidligere familie- og forbrugerministers besvarelse af 17. august 2007 på spørgsmål nr. 314 (ad FLF alm. del).
Som det fremgÃ¥r af familie- og forbrugerministerens svar, blev hele den pÃ¥gældende besætning aflivet i overensstemmelse med den da gældende lovgivning, fordi fjerkræ i besætningen var konstateret smittet med HPAI H5N1. Dette blev konstateret ved laboÂratoriemæssig undersøgelse af Danmarks Fødevareforskning (nu Veterinærinstituttet ved Danmarks Tekniske Universitet).
Herudover kan jeg oplyse, at det er korrekt, at staten som udgangspunkt efter § 56, stk. 1 i lov om hold af dyr yder en erstatning, der svarer til dyrenes værdi, nÃ¥r fødevareÂmyndighederne pÃ¥byder dyr aflivet som led i bekæmpelse af smitsomme husdyrsygÂdomme.
I den konkrete sag traf Fødevarestyrelsen imidlertid den 6. december 2006 afgørelse om, at den pÃ¥gældende hobbyfjerkræholder efter § 56, stk. 5, mistede retten til erstatÂning for de aflivede dyr. Efter bestemmelsen kan Fødevarestyrelsen blandt andet bestemme, at ejeren helt eller delvis mister retten til erstatning, hvis vedkommende selv har givet anledning til, at dyr er blevet udsat for alvorlige smitsomme husdyrsygdomme, eller ikke har søgt tabet mindsket mest muligt som følge af et angreb af de omhandlede sygÂdomme.
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender stadfæstede den 15. juni 2007 FødevaÂrestyrelsens afgørelse om at afvise at udbetale erstatning.
Den nærmere begrundelse for afgørelserne fremgÃ¥r af familie- og forbrugerministerens besvarelse af 12. juni 2007 af spørgsmÃ¥l nr. S 4831 fra medlem af FolkeÂtinget Lene Hansen (S).
Sagen verserer nu ved retten og grunden herfor er, at hobbyfjerkræholderen selv i medfør af § 56, stk. 6 i lov om hold af dyr, har anmodet om at fÃ¥ afslaget pÃ¥ erstatning prøvet ved domstolene. Efter bestemmelsen kan en afgørelse om helt eller delvist at miste retÂten til erstatning forlanges indbragt for domstolene af den, afgørelsen vedrører.
Â
Fødevareministeriet er fra Kammeradvokaten orienteret om, at hobbyfjerkræholderen har pÃ¥klaget et afslag pÃ¥ en ansøgning om fri proces. Hvis han ikke skulle fÃ¥ medhold i sin klage om fri proces, vil han i givet fald kunne møde som selvmøder under saÂgen, hvor Fødevareministeriet er sagsøger. Det er Kammeradvokaten, der pÃ¥ ministeriets vegne skal forelægge sagen og føre bevis for, at afgørelsen om at afslÃ¥ erÂstatning er korrekt.
Herudover omtaler hobbyfjerkræholderen i sin henvendelse et økonomisk mellemvæÂrende med fødevaremyndighederne i forbindelse med rengøring og desinfektion af hobÂbyfjerkræbesætningen efter sygdomsudbruddet i forÃ¥ret 2006, herunder at han skulle have et tilgodehavende.
Formålet med denne rengøring og desinfektion af besætningen er at uskadeliggøre virus og sikre, at dyr på ny kan indsættes i besætningen uden risiko.
Opgaven med at rengøre og desinficere beÂsætningen i det konkrete tilfælde blev varetaget af en ekstern konsulent og et professioÂnelt rengøringsfirma. Det er korrekt, at der i forbindelse hermed blandt andet blev afbrændt efÂfekter, fordi det var billigere at erstatte effekterne med nye frem for at rengøre og desinÂficere dem. Endvidere har hobbyfjerkræholderen udført arbejde for myndighederne, udlejet maskiner samt stillet el til rÃ¥dighed. Endelig er der i forbindelse med udførelsen af opgaverne blevet beskadiget forskelligt inventar.
Fødevarestyrelsen traf den 21. juli 2008 afgørelse om kompensationens størrelse, i alt 45.829,61 kr. HobÂbyfjerkræholderen pÃ¥klagede afgørelsen til Sekretariatet for FødeÂvare- og VeterinærklaÂger, som den 27. oktober 2008 stadfæstede Fødevarestyrelsens afgørelse. Dog fandt sekretariatet, at hobbyfjerkræholderen skulle kompenseres med yderligere 3.300 kr. for fræsearbejde, han havde udført efter aftale. Der er sÃ¥ledes udbetalt 49.129,61 kr. i kompensation.
Fødevarestyrelsen skal kompensere hobbyfjerkræholderen i det omfang, der er grundlag herfor. Det er imidlertid ikke muligt for styrelsen at udbeÂtale kompensation i et omfang der gÃ¥r ud over, hvad der kan dokumenteres.
Hvis hobbyfjerkræholderen imidlertid mener at have krav på yderligere kompensation, må han søge sit krav indtalt ved domstolene.
Fødevarestyrelsen har vejledt ham herom ved brev af 1. december 2008.
Eva Kjer Hansen
/Michael Riff Alexandersen