|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN
Â
|
Besvarelse af spørgsmål 9 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den 3. februar 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).
 SpørgsmÃ¥l 9: â€Ministeren bedes pÃ¥ baggrund af artiklen â€Venstre misbruger Fogh-fans i reklamer†fra www.mediawatch.dk vurdere om Facebooks annonceringsværktøj Beacon overskrider dansk markedsføringslov ved at anvende oplysninger om enkeltpersoner uden disses godkendelse.
Facebook opererer under amerikansk lovgivning, men med dansk internet-domæne og med dansk-sproget udgave. I annonce-redskabet Beacon kombineres information om Facebook-brugeres adfærd med mÃ¥lrettede reklamer. ForbrugerrÃ¥det har pÃ¥peget at nÃ¥r mere end 700.000 danskere er aktive brugere pÃ¥ Facebook, bør siden overholde dansk lov og ikke californisk lovgivning.â€
Svar: Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet udtalelser fra Forbrugerombudsmanden og Datatilsynet, hvortil jeg kan henholde mig.
Forbrugerombudsmanden har i en udtalelse af 18. februar 2009 oplyst følgende:
â€For sÃ¥ vidt angÃ¥r spørgsmÃ¥let om markedsføringslovens anvendelsesomrÃ¥de kan Forbrugerombudsmanden oplyse, at en erhvervsdrivende, der har hjemsted i et land uden for EU, og som via en hjemmeside udbyder varer eller tjenesteydelser, som udgangspunkt vil skulle overholde de offentligretlige regler i den danske markedsføringslov, sÃ¥fremt den erhvervsdrivendes markedsføring eller hjemmeside retter sig mod det danske marked.
Afgørelsen af, om en bestemt aktivitet er omfattet af den danske markedsføringslov, vil således afhænge af en konkret vurdering af det enkelte forhold. Det skal i den forbindelse bemærkes, at det forhold, at der er et stort antal danskere, der benytter en bestemt netværkstjeneste, ikke i sig selv medfører, at den pågældende netværkstjeneste dermed vil være underlagt dansk lovgivning.
Forbrugerombudsmanden kan i øvrigt henvise til Forbrugerombudsmandens udtalelse i forbindelse med økonomi- og erhvervsministerens besvarelse af folketingsspørgsmÃ¥l nr. S 74.Â
Forbrugerombudsmanden kan ikke pÃ¥ det foreliggende grundlag tage stilling til, om Facebook og anvendelsen af annonceringsværktøjet Beacon er omfattet af den danske markedsføringslov, og om reglerne i markedsføringsloven i givet fald er overholdt, idet det efter Forbrugerombudsmandens opfattelse vil være i strid med god forvaltningsskik at afgive en konkret udtalelse om spørgsmÃ¥let uden forinden at have foretaget en egentlig sagsbehandling med partshøring af Facebook mv.â€
Forbrugerombudsmanden henviser i øvrigt til Datatilsynet, herunder tilsynets deltagelse i den sÃ¥kaldte â€artikel 29-gruppeâ€.
Datatilsynet har til brug for besvarelsen oplyst følgende:
†1. Datatilsynet har i en udtalelse af 27. november 2008 til brug for Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 116 (REU alm. del) fra Folketingets Retsudvalg om hjemmesiden www.facebook.dk redegjort for reglerne om persondatalovens geografiske anvendelsesområde.
Datatilsynet har endvidere oplyst, at tilsynet ikke er bekendt med, at Facebook på nuværende tidspunkt har etableret sig som dataansvarlig i et andet EU-land. Det er således meget muligt, at dele af Facebooks databehandlinger vil kunne anses for omfattet af den danske persondatalov.
Det er videre tilkendegivet, at hvis Datatilsynet skulle komme med en egentlig stillingtagen til Facebooks databehandlinger, ville det forudsætte, at der forinden var indhentet en udtalelse fra Facebook, herunder bl.a. om virksomhedens syn på spørgsmålet om jurisdiktion.
Som omtalt i Forbrugerombudsmandens udtalelse af 18. februar 2009 har Datatilsynet ogsÃ¥ oplyst, at tilsynet i EU-regi deltager i en undergruppe til den sÃ¥kaldte â€artikel 29-gruppe†– der er nedsat pÃ¥ baggrund af databeskyttelsesdirektivet – hvor der arbejdes pÃ¥ et udkast til en fælles udtalelse om sociale online-netværk. Som led i dette arbejde har artikel 29-gruppen udsendt et spørgeskema til bl.a. Facebook.
Datatilsynet forventer, at arbejdet i artikel 29-gruppen vil lede til en fælles udtalelse fra datatilsynene i EU. Når dette arbejde er afsluttet, vil tilsynet vurdere, om der er behov for at gå i nærmere dialog med bl.a. Facebook.
2. Datatilsynet går umiddelbart ud fra, at der i det tilfælde, som omtales i spørgsmålet, er tale om, at et dansk parti har anvendt faciliteter på Facebook til at markedsføre en politiker. Afhængigt af omstændighederne – herunder hvilken kontrol den danske annoncør har over indholdet af markedsføringen – vil det danske parti være ansvarlig for den brug af personoplysninger, som sker i annoncerne. Om der tillige er tale om et ansvar for Facebook, må bero på, hvordan samspillet mellem annoncør og hjemmesiden er indrettet.
En egentlig afgørelse af dette spørgsmål ville forudsætte, at der forinden er foretaget partshøring mv. i overensstemmelse med forvaltningslovens regler. Det bemærkes i den forbindelse, at den person, som der er offentliggjort oplysninger om, ikke har klaget over den skete offentliggørelse til Datatilsynet og dermed anmodet om tilsynets konkrete stillingtagen.
Datatilsynet kan på det foreliggende grundlag henvise til den generelle informationstekst om persondataloven og sociale netværk, som tilsynet tidligere har offentliggjort. Informationsteksten findes på tilsynets hjemmeside: http://www.datatilsynet.dk/borger/internettet/persondataloven-og-sociale-netvaerk/  Som anført i informationsteksten skal danske brugere efter Datatilsynets opfattelse følge den danske persondatalov, når de offentliggør personoplysninger på et socialt netværk som Facebook.
Af informationsteksten fremgår videre:
â€NÃ¥r du offentliggør billeder af eller
oplysninger om dig selv, gør du det samtidig muligt for andre at bruge
oplysningerne. Datatilsynet vil som oftest ikke kunne hjælpe dig med at få
andre til at slette de oplysninger eller billeder, som du selv har
offentliggjort.
|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf.          33 92 33 50 Fax         33 12 37 78 CVR-nr   10 09 24 85
|