ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

 

11. marts 2009

 

Besvarelse af spørgsmål 81 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den 9. marts 2009.    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spørgsmål 81:

Ministeren bedes kommentere henvendelse af 27. februar 2009 fra GripenDKteam vedrørende sælgers forpligtelser i henhold til Industrisamarbejdsaftalens regler for modkøb i forbindelse med indkøb af erstatningskampfly for F 16 m.v., jf. ERU alm. del – bilag 165

 

Svar:

På baggrund af sonderinger hos de partier, der står bag indeværende forsvarsforlig, og på anbefaling af DI, der vurderede, at et partnerskab i Joint Strike Fighter-programmet rummede et betydeligt potentiale for dansk industri, meddelte økonomi- og erhvervsministeren i januar 2007 forsvarsministeren villighed til at dispensere fra kravet om modkøb i forbindelse med underskrivelse af Production, Sustainment and Follow-on Development (PSFD) Memorandum of Understanding (MOU) med hovedleverandøren (Lockheed Martin). Til gengæld skulle Lockheed Martin og alle større medproducenter udbyde leverancer til kvalificerede industrier i de deltagende ni partnerlande. Danske virksomheders mulighed for industriel deltagelse ligger således i at vinde kontrakter i konkurrence efter de såkaldte best value-principper: 1) konkurrencedygtig pris, 2) opfyldelse af kvalitetskrav og 3) levering til tiden. 

 

I forbindelse med dispensationen blev der lagt vægt på 

  • at Danmark aktivt skulle kunne benytte sig af muligheden for at bringe forhold vedrørende industrisamarbejde op til behandling i JSF-projektes Joint Executive Steering Board, samt
  • at hovedleverandøren (Lockheed Martin) og evt. andre udenlandske leverandører (fx Pratt Whitney) løbende skulle gøre status over industrisamarbejdet med dansk industri.

 

Der er nu etableret en monitoreringsordning mellem de udenlandske leverandører og Erhvervs- og Byggestyrelsen, som følger industrisamarbejdet mellem de udenlandske JSF-leverandører og dansk industri.

 

For så vidt angår de to andre kandidater (Saabs Gripen Next Generation og Boeings F/A-18E/F Super Hornet), er der i overensstemmelse med det danske regelsæt for området stillet krav om 100 procent industrisamarbejde for et beløb, der modsvarer forsvarets anskaffelse. De gældende regler muliggør hverken, at Danmark kan stille krav om mere end 100 procent industrisamarbejde eller krav om civilt industrisamarbejde. En indikation fra den udenlandske leverandør om at tilbyde op til 180 procent industrisamarbejde kan derfor ikke gøres til et retskrav fra myndighedernes side.

 

Regeringen har nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe til at tilvejebringe et økonomisk grundlag for en eventuel anskaffelse af nye kampfly. Her indgår en vurdering af industrisamarbejdet mellem dansk industri og de potentielle udenlandske leverandører, ligesom leverandørernes tidligere samarbejder med dansk industri vil blive berørt. Arbejdsgruppen forventes at afslutte sit arbejde i løbet af få måneder og vil bidrage til det samlede grundlag for en politisk beslutning om en eventuel anskaffelse af nye kampfly.

 

 

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.           33 92 33 50

Fax          33 12 37 78

CVR-nr    10 09 24 85

[email protected]

www.oem.dk