Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
19. marts 2009
Vedlagt fremsender jeg min besvarelse af spørgsmål 79 alm. del stillet afudvalget den 26. februar 2009.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Med venlig hilsenTlf.FaxCVR-nr33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
Lene Espersen
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
19. marts 2009
Besvarelse af spørgsmål 79 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den 26.
februar 2009.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
Spørgsmål 79:
”Ministeren bedes kommentere brevet af 25. februar 2009 fra Rederifor-eningen for Mindre Skibe. I den forbindelse bedes ministeren oplyse,hvordan hun ser på situationen for den mindre skibsfart, og hvad der kangøres for at bedre vilkårene.”
Svar:
Jeg forstår bekymringen om vanskelighederne ved at opnå lån hos penge-institutterne. For at bidrage til at sikre, at sunde og levedygtige virksomhe-der kan få finansieret deres drift og investeringer, indgik regeringen med etbredt flertal af Folketingets partier aftalen om kreditpakken den 18. januar2009. Den betyder, at danske kreditinstitutter - herunder Danmarks Skibs-kredit - kan søge om statslige kapitalindskud, som kan bidrage til at norma-lisere kreditinstitutternes udlånspolitik.I forhold til Danmarks Skibskredit kan det nævnes, at der i tillægsbetænk-ningen til loven om kapitalindskud blev indsat en undtagelse fra det gene-relle forbud mod udbyttebetaling for kreditinstitutter, der har modtagetstatslige kapitalindskud, så der fortsat kan udbetales udbytter fra DanmarksSkibskredit til Den Danske Maritime Fond. Fonden yder økonomisk støttetil initiativer og tiltag, der kan tjene til udvikling og fremme af dansk skibs-fart og/eller dansk værftsindustri.Erhvervs- og Byggestyrelsen har i tillæg hertil oplyst, at under den såkaldteCIRR1-ordning for skibe kan Danmarks Skibskredit tilbyde belåning afnybygninger og ombygninger af skibe foretaget på danske værfter. Ord-ningen står til rådighed for alle, der får bygget skibe på danske værfter, og-så de mindre rederier. Ordningen omfatter nybygning af bl.a. handelsskibetil person og godsbefordring med en bruttotonnage på mindst 100, fiske-1
Commercial Interest Reference Rate.
2/2
skibe med en bruttotonnage på mindst 100 samt ombygning af skibe meden bruttotonnage på mindst 1000. Lånerammen under CIRR-ordningen forskibe er på 16 mia. kr.Belåning fra Danmarks Skibskredit forudsætter, at Erhvervs- og Byggesty-relsen har godkendt, at ny- og ombygningsprojekterne opfylder OECD’svilkår for CIRR-belåning af skibe. Erhvervs- og Byggestyrelsen fastsætterogså det maksimale finansieringsgrundlag.Søfartsstyrelsen har herudover oplyst, at der som led i handlingsplanen forudvikling af Danmark som Europas førende søfartsnation foregår et aktivtsamarbejde med rederierhvervet om udviklingsfinansiering. Formålet er atskabe et vækstmæssigt grundlag for de mindre rederier ved at tiltrække ka-pital til disse samt, hvis der er behov herfor, en styrkelse af bestyrelses- ogdirektionsniveauet. Herved skabes grundlag for at udvikle rederiernes for-retningsmodeller.Der søges etableret et udviklingsselskab i form af en kapitalfond, som fi-nansieres af institutionelle investorer og enkeltpersoner. Et management-selskab får den centrale opgave at identificere, gennemføre og afvikle ud-viklingsselskabets investeringer. Den Danske Maritime Fond forventes in-den for de nærmeste uger at behandle en ansøgning fra bl.a. Rederiforenin-gen for mindre Skibe og Rederiforeningen af 1895 herom. Målet er, at derinden for en periode på 12 – 15 måneder foreligger et fuldt operationeltgrundlag for udviklingsfinansiering til den mindre skibsfart.Regeringen følger hele tiden den økonomiske situation i forhold til adgan-gen for borgere og virksomheder, herunder den mindre skibsfart, til at lånefinansielle midler til at sikre drift, arbejdspladser og vækst. Jeg finder påbaggrund af ovenstående, at regeringens samlede initiativer imødekommerdet aktuelle behov.