Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del
Offentligt
658526_0001.png
658526_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
20. marts 2009

Besvarelse af spørgsmål 78 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den

26. februar 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Colette Brix

(DF).

ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K

Spørgsmål:

I forlængelse af ministerens besvarelse af spørgsmål 21 - ERU alm. del -bedes ministeren angive sin holdning til, at der også på anlægsområdet udover driftsområdet for kommuner, regioner og stat kommer tal for brugenaf private leverandører (PLI-indikator) og konkurrenceudsættelse(IKU-indikator), så der arbejdes samlet mod at få belyst udviklingen in-den for offentlig-privat samarbejde og brugen af private leverandører ihele den offentlige sektor.
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk

Svar:

Regioner og kommuner kan vælge selv at stå for bygge- og anlægsopga-verne (in-house produktion) eller at lade eksterne leverandører stå herfor(ex-house produktion). For så vidt angår staten, er der generelt pligt til atvurdere, om en opgave er udbudsegnet, hvilket vil være tilfældet for byg-ge- og anlægsopgaver.Større bygge- og anlægsopgaver stiller høje krav til entreprenøren bådemed hensyn til viden om byggeri og omfanget af nødvendigt materiel.Det er derfor vurderingen, at offentlige myndigheder i meget stor ud-strækning vælger at lade private leverandører stå for udførelsen af offent-lige bygge- og anlægsopgaver.Når en opgave skal varetages af eksterne leverandører, har offentligemyndigheder ifølge tilbudsloven pligt til at sende bygge- og anlægsopga-ver i licitation, hvis opgaven har en samlet anslået værdi på 3 mio. kr.eksklusiv moms eller derover. For de helt store opgaver over 38 mio. kr.er der desuden et krav om, at opgaven skal i EU-udbud. Kun for småbygge- og anlægsopgaver under 3 mio. kr. kan myndighederne i medføraf tilbudsloven vælge blot at indhente underhåndsbud.De kommunale indikatorer for konkurrenceudsættelse, den formentligkommende regionale indikator for konkurrenceudsættelse og den statsligeudliciteringsgrad omfatter driftsopgaver.Et af formålene med indikatorerne er at kunne følge udviklingen i kon-kurrenceudsættelsen af offentlige driftsopgaver, hvor kun en mindre del
2/2
af opgaverne dag er konkurrenceudsat. Da brugen af private leverandøreri forbindelse med de offentlige bygge- og anlægsopgaver må antages atvære meget stor, er der ikke det samme behov for at følge udviklingen fordisse.På den baggrund har regeringen ikke planer om at udarbejde indikatorerfor konkurrenceudsættelse af den offentlige sektors bygge- og anlægsop-gaver.