Christiansborg |
|
|
Tidligere fastsatte staten, hvad et hotelværelse måtte koste, for at statens ansatte måtte benytte hotellet. Det indebar i mange provinsbyer, at der blev en fair og rimelig konkurrence mellem to eller flere hoteller, der levede op til kravene. I år har hotellerne haft mulighed for at byde på opgaven ved Økonomistyrelsen med det resultat, at der i mange provinsbyer kun er et hotel, der har vundet udbuddet. Det vil uden tvivl medføre, at hoteller, der ikke har vundet, med ret stor sandsynlighed må dreje nøglen rundt, da de vil miste en væsentlig indtægt.
Er ministeren enig i, at det på sigt vil gøre konkurrencesituationen dårligere i de byer, der ender med kun at have ét hotel, der kan deltage i udbud, og derefter må tilbyde overnatning på statsaftale?
Indledningsvist bemærkes det, at staten også før 2009 har haft en hotelaftale, som de fleste ministerområder har anvendt. Denne tidligere aftale har været indgået af SKI (Statens og Kommunernes Indkøbs Service A/S). Fra 2009 og frem indgås den statslige hotelaftale af Økonomistyrelsen som en del af Statens Indkøbsprogram.
Det gælder for alle udbud i Statens Indkøbsprogram, at valget af antal leverandører træffes på baggrund af en vurdering af blandt andet det pågældende marked, udbuddets størrelse og indkøbsbehovet. Staten har ingen interesse i at skade den langsigtede konkurrence for at opnå en kortsigtet prisgevinst, hvorfor hensynet til den langsigtede konkurrence indgår i valget af leverandørstrategi.
Â
Specifikt for hotelaftalen gælder det, at hotelaftalen alene kan benyttes af staten og statslige selvejende institutioner. Statslige institutioner er forpligtet til at anvende aftalehotellerne, mens selvejende institutioner kan tilmelde sig aftalen på frivillig basis. I modsætning til den tidligere SKI-aftale kan kommuner, regioner og halvoffentlige virksomheder (fx statslige aktieselskaber, DR, boligorganisationer mv.) ikke anvende den nye statslige hotelaftale, hvorfor volumen alt andet lige er mindre end på den tidligere aftale. Det betyder også, at hoteller, der ikke er med på den statslige hotelaftale, stadig kan sælge hotelydelser til kommuner, regioner og halvoffentlige virksomheder. Beslutningen om ikke at tilbyde kommuner, regioner og halvoffentlige virksomheder muligheden for at anvende hotelaftalen bunder blandt andet i hensynet til at understøtte den langsigtede konkurrence på hotelmarkedet.
Når der i enkelte byer alene er valgt et aftalehotel skyldes det enten, at statens volumen i den pågældende by skønnes at være begrænset, og/eller at der alene var ét hotel, der bød ind på aftalen.
Afslutningsvist bemærkes det, at Personalestyrelsen stadig fastsætter et årligt hoteldispositionsbeløb. Dispositionsbeløbet gælder hele Danmark, hvor statens hotelaftale alene dækker 25 geografiske områder.