Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del
Offentligt
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
5. marts 2009
Besvarelse af spørgsmål nr. 65 alm. del stillet af Erhvervsudvalget
den 11. februar 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Benny
Engelbrecht (S).
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.Fax
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
Spørgsmål nr. 65.:
Tyske grænsekøbmænd reklamerer ifølge dagbladet JydskeVestkysten forpebersprays på deres hjemmeside, dog med angivelse af at produktet ikkeer tilladt i Danmark. Ministeren bedes give en vurdering af, om det er enovertrædelse af markedsføringsloven, hvis tyske grænsekøbmænd rekla-merer på en dansksproget hjemmeside på et dk-domæne med priser i dan-ske kroner for et produkt, der er forbudt i Danmark.Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fraForbrugerombudsmanden, hvortil jeg kan henholde mig:”Indledningsvis bemærkes, at Forbrugerombudsmanden ikke på det fore-liggende grundlag kan tage konkret stilling til, om der er sket en overtræ-delse af markedsføringslovens regler, idet det efter Forbrugerombuds-mandens opfattelse vil være i strid med god forvaltningsskik at afgive enkonkret udtalelse om spørgsmålet uden forinden at have foretaget enegentlig sagsbehandling med partshøring af de involverede tyske grænse-købmænd mv.Generelt følger det dog af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 4, at det er forbudtuden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, atindføre eller tilvirke spraydåser, der ved spredning af stoffer er beregnettil at virke skadevoldende, bedøvende eller irriterende i kortere tid eftereksponeringen. Hertil følger det af bekendtgørelse nr. 449 af 9. juni 2005om våben og ammunition mv., § 14, stk. 1 nr. 11, at det er forbudt udenpolitidirektørens tilladelse at erhverve, besidde, bære eller anvendespraydåser til selvforsvarsbrug.Endelig følger det af nævnte bekendtgørelses § 35, at der ikke må annon-ceres med salg af våben mv., som er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1eller bekendtgørelsens § 14, stk. 1. Det er således forbudt at annonceremed peberspray efter dansk lovgivning.
CVR-nr
2/2
Såfremt forholdet er omfattet af dansk lovgivning, vil det på denne bag-grund være ulovligt og i strid med god markedsføringsskik efter markeds-føringslovens § 1 at markedsføre pebersprays i Danmark.Når der er tale om markedsføring over internettet fra et andet EU-land,reguleres spørgsmålet om, hvilket lands regler der finder anvendelse i denkonkrete situation af e-handelsloven, der implementerer e-handelsdirektivet (Europa Parlamentets og Rådets direktiv af 8. juni 2000om visse retlige aspekter af informationssamfundstjenester, navnlig elek-tronisk handel, i det indre marked). Ifølge e-handelslovens § 4 gælder etsåkaldt afsenderlandsprincip, hvilket indebærer, at en erhvervsdrivendesom udgangspunkt skal overholde de regler, der gælder i den erhvervs-drivendes etableringsland, og at det er etableringslandets myndigheder,der skal føre tilsynet med overholdelsen af disse regler. I den konkrete si-tuation vil det således som udgangspunkt være de tyske markedsførings-regler, der finder anvendelse, og de tyske myndigheder, der skal føre til-syn med overholdelsen af disse regler.Det skal bemærkes, at såfremt der foreligger en overtrædelse af EU-regler, herunder navnlig direktivet om urimelig handelspraksis (EuropaParlamentets og Rådets direktiv af 11. maj 2005 om virksomhedernesurimelige handelspraksis over for forbrugerne på det indre marked), vilForbrugerombudsmanden normalt kunne anmode de tyske myndighederom at gribe ind efter håndhævelsesforordningen (Europa Parlamentets ogRådets forordning af 27. oktober 2004 om samarbejde mellem nationalemyndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om forbrugerbe-skyttelse).Det fremgår imidlertid af et svar fra Kommissionen på spørgsmål E-6461/08 til medlem af Europa Parlamentet Christel Schaldemose (S), atTyskland endnu ikke har gennemført direktivet om urimelig handelsprak-sis.”