|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN
Â
|
Besvarelse af spørgsmÃ¥l 52 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den 12. januar 2009.   Â
Spørgsmål 52: Hvordan stiller ministeren sig til spørgsmålet om rabatkuponer set i lyset af, at såvel Forbrugerrådet som en række erhvervsorganisationer ikke ønsker indførelsen af rabatkuponer med henvisning til, at det vil medføre mindre gennemsigtighed for forbrugerne og øgede administrative omkostninger for detailhandelen med risiko for deraf følgende prisstigninger?
Svar: Efter min opfattelse fungerer det danske forbud mod rabatkuponer i markedsføringsloven godt.
Det følger af den forestående implementering af servicedirektivet, at vi har været nødt til at se på nationale forbud, som fx forbuddet mod rabatkuponer, når de er begrundet i forbrugerbeskyttelseshensyn.
Det skyldes servicedirektivets artikel 16. Af denne artikel fremgår det, at regler begrundet i forbrugerbeskyttelse ikke kan håndhæves overfor såkaldte ’midlertidige tjenesteydere’, altså tjenesteydere der har forretningssted i et andet EU-land, men leverer ydelser i Danmark.
I lyset af de indkomne høringssvar har jeg set på, hvilke muligheder der er indenfor rammerne af servicedirektivet for at lave en begrænset ophævelse af det danske forbud mod rabatkuponer.
Efter drøftelser med Kommissionen er vi nået frem til, at det er spørgsmålet om indløsningen af rabatkuponer, der er afgørende i forhold til at opretholde forbuddet i Danmark. Derfor vil det fortsat være muligt at opretholde forbuddet mod rabatkuponer, hvis disse indløses i Danmark.
I lovforslagene, der skal implementere servicedirektivet, vil det således fremgå, at forbuddet mod rabatkuponer opretholdes i Danmark, men at forbuddet ikke gælder for rabatkuponer, der indløses i andre lande.
Rabatkuponer vil således fortsat ikke kunne indløses i Danmark.
|
|
ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K
Tlf.          33 92 33 50 Fax         33 12 37 78 CVR-nr   10 09 24 85
|