|
|
|
Folketingets Erhvervsudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            13. januar 2009 Dok.id       J. nr.          101-93  Â
|
|
Erhvervsudvalget har i brev af 19. december 2008 stillet mig følgende spørgsmål 50 (ERU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. december 2008 fra Aalborg Kommune m.fl. vedrørende trafikinvesteringsplanen, jf. ERU alm. del – bilag 85"
Region Nordjylland og de nordjyske kommuner sætter fokus på de muligheder og udfordringer, krydsningen af Limfjorden har for udviklingen i Nordjylland.
Regeringen er opmærksom pÃ¥ den store betydning forbindelsen over Limfjorden har for Nordjylland, og vi er ogsÃ¥ – som det bl.a. fremgÃ¥r af regeringens transportudspil â€Bæredygtig transport – bedre infrastruktur†– opmærksom pÃ¥, at der er begyndende trængselsproblemer pÃ¥ strækningen. Med henblik pÃ¥ at sikre umiddelbare forbedringer pÃ¥ strækningen foreslÃ¥r regeringen, at der snarest igangsættes et ambitiøst ITS-projekt pÃ¥ strækningen.
I regeringens oplæg indgår også en række øvrige puljer, som skal gøre det muligt at sætte hurtigt ind bl.a. overfor lokale flaskehalse og forbedre opkoblingen til det overordnede vejnet, herunder fra havnene.
Jeg er enig i, at der skal findes langsigtede løsninger for den overordnede transportinfrastrukturs udformning for at opfylde målene om bæredygtig transport og mindre trængsel. Det er netop derfor, at regeringen lægger op til en rullende planlægning som udgangspunkt for fremtidige investeringsbeslutninger på transportområdet, og at der etableres en infrastrukturfond til at tage hånd om de investeringer, der bliver nødvendige på sigt.
Regeringen drøfter i øjeblikket udmøntningen af regeringens oplæg med de politiske partier. Det er min forventning, at spørgsmålet om kapacitet ved Limfjorden vil indgå i denne sammenhæng.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed