Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del
Offentligt
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
7. januar 2009
Besvarelse af spørgsmål 39 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den
8. december 2008 efter ønske fra Line Barfod (EL).
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
Spørgsmål 39:
Ministeren bedes ud fra den gældende retstilstand redegøre for, i hvilketomfang det er muligt at forme en selskabsdannelse, som på et og sammetidspunkt tilfredsstiller de to følgende målsætninger: Virksomhedensdrift skal tilfredsstille et overordnet almennyttigt mål (som i fonde), derikke kan ændres hverken på grund af forandring i ejerkredsen eller pågrund af nye konjunkturbestemte interesser og værdier, og virksomhe-dens bestyrelse skal kunne udskiftes på demokratisk vis under hensynta-gen til medarbejdere og brugere.Svar:
Kun ganske få selskabsdannelser er direkte selskabsretligt reguleret iDanmark. En lang række almennyttige foreninger og organisationer eralene reguleret af deres vedtægter. Heri fastlægges eksempelvis be-stemmelser for ledelsesformen og interne medlemsmæssige forhold. Deter muligt, fordi der er aftalefrihed i Danmark. Aftalefriheden medfører,at der kan dannes selskabsretlige konstruktioner, som vil kunne opfyldede betingelser, der opstilles i spørgsmålet. Dog findes der ikke i gælden-de dansk ret en lovfæstet selskabsdannelse, som direkte indeholder allede elementer, der nævnes i spørgsmålet.Det er imidlertid muligt at stifte en fond, der som udgangspunkt vil væreunderlagt offentligt tilsyn og skærpede krav til ændringer af fondensvedtægter (permutationsregler). En fond kan dog ikke betragtes som endemokratisk selskabsdannelse, da den ene og alene styres af en bestyrel-se, der er udpeget i henhold til vedtægten. En fond har ingen ejere, ogder vil derfor ikke være en demokratisk forsamling, som f.eks. i en for-ening eller et selskab med en generalforsamling, der kan udskifte besty-relsen på demokratisk vis.Der kan også benyttes en af de øvrige danske selskabsformer med ejer-beføjelser, som fx et aktie- eller anpartsselskab, men det forhindrer ikke,at selskabets formål kan ændres af ejerne. Der vil dog være mulighed fori vedtægterne at stille et krav om enstemmighed eller et andet tilsvaren-de højt majoritetskrav i forhold til beslutningen om ændring af selska-bets formål.
FaxCVR-nr
2/2
Lov om visse erhvervsdrivende virksomheder fastlægger i begrænsetomfang rammerne for de selskabsformer, som ikke er aktieselskaber,anpartsselskaber, partnerselskaber eller fonde. Denne lov åbner mulig-hed for at danne og tilrettelægge en virksomhed med færre begrænsnin-ger end de øvrige selskabslove, da loven alene er en registreringslov.Det medfører dog ikke, at disse selskabsformer ikke er reguleret, men deer blot reguleret i mindre omfang og gennem bl.a. aftaleretlige og skatte-retlige regler. Det er dog et krav i henhold til loven, at formålet skal væ-re at fremme deltagernes økonomiske interesser gennem erhvervsdrift.Det forhindrer dog ikke, at der i et vist omfang kan ydes støtte til al-mennyttige formål.Lov om visse erhvervsdrivende virksomheder omfatter bl.a. F.M.B.A.(forening med begrænset ansvar), S.M.B.A. (selskab med begrænset an-svar) og A.M.B.A. (andelsselskab med begrænset ansvar). Ejerne af dis-se selskaber fastlægger i vedtægterne den nærmere organisation af virk-somheden, herunder særlige krav til formålet og ændring heraf.