ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

12. januar 2009

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 38 alm. del stillet af Erhvervsudvalget efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF) den 8. december 2008.    

 

 

Spørgsmål nr. 38:

Ministeren bedes oversende praksis på markedsføringslovens § 22a.

 

Svar:

§ 22a kom ind i markedsføringsloven ved lov nr. 1547 af 20. december 2006 som følge af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) 2006/2004 om forbrugerbeskyttelsessamarbejde (håndhævelsesforordningen).

 

Bestemmelsen fastlægger rammerne for Forbrugerombudsmandens adgang til at foretage kontrolundersøgelser i medfør af håndhævelsesforordningen, herunder procedureregler for, under hvilke omstændigheder Forbrugerombudsmanden kan gennemføre nødvendige kontrolundersøgelser hos en virksomhed fx krav om retskendelse og hvilke typer oplysninger, der kan kræves adgang til. Bestemmelsen kan kun anvendes i grænseoverskridende sager, dvs. sager hvor danske erhvervsdrivende retter deres markedsføring mod andre EU-medlemsstater.

 

Forbrugerombudsmanden har endnu ikke i praksis anvendt markedsføringslovens § 22a.

 

 

 

 

 

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.           33 92 33 50

Fax          33 12 37 78

CVR-nr    10 09 24 85

[email protected]

www.oem.dk