Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del
Offentligt
741592_0001.png
741592_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
9. oktober 2009

Besvarelse af spørgsmål 238 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den

2. oktober 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr

(SF)

ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85

Spørgsmål 238:

Der er nogle typer af forsendelser, der er holdt ude af ordningen "nej taktil reklamer", fordi de ikke er omfattet af markedsføringsloven. Det erf.eks. information fra stat, regioner og kommuner. Det samme gælder forpolitisk valgmateriale, materiale fra velgørende organisationer ogkirkeblade. Kirkebladet "Kirke med Kant" bliver derfor husstandsomdeltvia Post Danmark, og det er derfor ikke muligt at sige "nej tak" til atmodtage kirkeblade. Vil ministeren være med til, at ændre i ordningen"nej tak til reklamer", således at også kirkeblade er omfattet, og således atdet vil være muligt for borgere at sige "nej tak" til at modtage kirkeblade?

Svar:

Forbrugerombudsmanden fastsatte i efteråret 2008 efter drøftelser medForbrugerrådet, Post Danmark, Brancheforeningen af DanskeDistributionsvirksomhederogøvrigeerhvervsorganisationerretningslinjer om god markedsføringsskik ved omdeling af adresseløseforsendelser.Retningslinjerne har ført til, at der fra den 30. april 2009 eksistererfølgende to nye muligheder for at sige nej tak til uanmodedehenvendelser:Reklamer – Nej takAdressen vil ikke modtage reklamer. Det typiske eksempel ertilbudsaviser. Adressen vil dog modtage telefonbøger, lokale vejvisere ogaftenskolekataloger.Reklamer og gratis aviser – Nej takAdressen vil hverken modtage reklamer, gratis aviser, fx de lokaleugeaviser og eventuelle daglige gratisaviser, og heller ikke telefonbøger,lokale vejvisere og aftenskolekataloger.De to nye ”nej tak"-ordninger i Forbrugerombudsmandens retningslinjerskal evalueres et år efter deres ikrafttræden.
FaxCVR-nr
oem@oem.dkwww.oem.dk
Retningslinjerne er udstedt med hjemmel i markedsføringsloven ogregulerer alene adresseløse forsendelser, der er omfattet afmarkedsføringslovens anvendelsesområde.Markedsføringslovens formål er at regulere erhvervslivets markedsføring,og lovens anvendelsesområde er privat erhvervsvirksomhed og offentligvirksomhed, som kan sidestilles hermed. Enhver handling foretaget ierhvervsøjemed er således omfattet af loven.Da kirkeblade ikke har karakter af en erhvervsmæssig aktivitet, somfalder ind under markedsføringslovens anvendelsesområde, kankirkeblade, der omdeles uden adresse, ikke omfattes af de nye nej-takordninger. Tilsvarende vil gøre sig gældende for handlinger, der foretagesi humanitær og politisk sammenhæng, hvis de ikke er udslag aferhvervsvirksomhed.