Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del
Offentligt
741875_0001.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
9. oktober 2009

Foreløbig besvarelse af spørgsmål 232 alm. del stillet af Erhvervsud-

valget den 23. september 2009 efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)

ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K

Spørgsmål 232:

Ministeren bedes redegøre for, hvordan bankkunder, der er tvunget til atforblive i Roskilde Bank, er stillet efter 2012 i det tilfælde, at de ikke imellemtiden har været i stand til at finde et alternativt pengeinstitut.

Svar:

I vedlagte hæfte ”Kort om Roskilde Bank” redegør Roskilde Bank for,hvordan banken hjælper deres kunder videre. For både privat- og er-hvervskunder er det første skridt til at hjælpe kunderne videre til en andenbank at få et fuldstændigt overblik over den enkelte kundes økonomiskeforhold. Derefter gennemgås økonomien sammen med kunden, og der sespå, hvordan økonomien kan omlægges og forbedres. Til private kundertilbydes desuden gældsrådgivning, mens der til erhvervskunderne udvik-les på et managementkoncept, der skal hjælpe med at gøre virksomheder-ne klar til andre banker.Roskilde Bank har lavet et estimat for afviklingen af kunderne, hvor ban-ken forventer, at afviklingen af kunderne accelererer fra 2010-2012, ogved udgangen af 2012 forventer banken, at der kun er få kunder tilbage.På forespørgsel har jeg fået oplyst, at Roskilde Bank er opmærksommepå problemstillingen omkring kunder, der stadig er i banken efter 2012.På nuværende tidspunkt arbejder banken på at revidere deres plan forafviklingen, hvor dette spørgsmål blandt andet vil blive belyst nærmere.Jeg har bedt Roskilde Bank om at give mig besked, når der foreligger enendelig revidering af deres plan for afviklingen af banken, hvorefter jegvil vende tilbage med yderligere information.
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk