Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del
Offentligt
Kort om Roskilde Bank
Forordden 24. august 2008 blev Roskilde Bank overtaget af Nationalbanken ogdet Private Beredskab med henblik på afvikling.i den nye Roskilde Bank arbejder vi nu for, at afviklingen af banken skerpå en ordentlig og redelig måde. det betyder, at vi hjælper vores kundervidere – så godt vi kan – til nye banker til gavn for vores kunder ogsamfundet.i dette hæfte redegør vi for de mål, banken arbejder efter – og den planvi har lagt for at sikre den bedst mulige hverdag for vores kunder ogmedarbejdere.
Lars JensenAdm. direktør
Side 3
indholdBaggrund. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6Udgangspunkt. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7Sådan hjælper vi vores kunder videre. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9Kommunikation. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10Produktudbud. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11det kan du forvente af Roskilde Bank. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
Side 5
BaggrundMed den gamle Roskilde Banks ophør i august 2008, forestod en særlig og hel-digvis sjælden udfordring – nemlig afviklingen af én af landets store banker.Allerede før dette, havde der været gjort forsøg på at sælge banken for at sikredens videreførelse. Men forgæves.Staten indsatte nu en ny bestyrelse og en ny direktion.Tre andre banker overtog filialerne med henblik på at videreføre Roskilde Bankskunder i de respektive banker.den nye Roskilde Bank har ca. 15.000 privat- og erhvervskunder.Forude venter en krævende opgave med at hjælpe vores kunder til at findeen ny bank.
Side 6
UdgangspunktVi har i dag ca. 10.000 privatkunder, 5.000 erhvervskunder og 200 medarbejderei banken til at håndtere kunder og bankdrift. Alle disse tal vil løbende falde i taktmed bankens afvikling.Sådan har vi organiseret os:
Bestyrelse
Intern revision
Direktion
Rosk Ejendomme A/S
Direktionssekretariat
Stab
Kunder
Proces
Kredit
Personale ogadministration
Privat
Erhverv 1
Erhverv 2
Side 7
Tidslinje for afvikling af kunder– et estimatKUNdeMASSe
2009
2010
2011
2012
Grafen viser Roskilde Banks forventninger til kundeafviklingen fra 2009 til 2012.den fladere kurve i 2009 tager højde for, at de første tre kvartaler i året har fokusrettet mod analyser og forberedelse. Fra 2010 - 2012 accelererer afviklingen, ogved udgangen af 2012 forventer vi, at der kun er få kunder tilbage.Forskellige forhold – blandt andet udviklingen i det generelle finansielle klima idanmark – vil spille ind på den hastighed, hvormed vi kan afvikle Roskilde Bank.
Side 8
Sådan hjælper vi vores kunder videredet første skridt til at hjælpe vores kunder videre til en anden bank er at få etfuldstændigt overblik over den enkelte kundes økonomiske forhold.Herefter gennemgår vi økonomien sammen og ser på, hvordan vi kan omlæggeog forbedre den. det gælder både for privat- og erhvervskunder.Til vores private kunder tilbyder vi desuden gældsrådgivning, mens vi til voreserhvervskunder er ved at udvikle et managementkoncept, der skal hjælpe med atgøre virksomhederne klar til andre banker.For ganske få kunder kan den yderste konsekvens blive inkasso og konkurs – dogkun som en sidste udvej, hvis alle andre muligheder er udtømte.
Side 9
KommunikationBanken vil gennem åben og reel kommunikation sikre information til kunder,medarbejdere og samfundet.Vi skaber sammenhæng i vores budskaber udadtil og indadtil, så både kunder ogmedarbejdere løbende bliver informeret om deres egen og bankens situation.Kommunikationen skal understøtte afviklingen af banken.
Side 10
ProduktudbudBanken tilpasser hele tiden produktudbuddet. derfor vil der på sigt være produk-ter, som vi ikke længere tilbyder. Vi bestræber os på at have en normal bankdrift,så lang tid der er behov for det.Som udgangspunkt tilbyder vi et enkelt produktudbud:
UdLåN§Som afviklingsbank skal vi begrænse vores udlån.§Forhøjelser, udvidelser og overtræk kan aftales under forudsætning af etveldokumenteret behov.§Vi yder ikke faste, længerevarende eller større udvidelser af udlån.§investeringer finansieres som udgangspunkt ikke– om nødvendigt kan nye eller reinvesteringer dog finansieres kortvarigt.
Side 11
ProduktudbudiNdLåN§indlån accepteres kun som en del af et eksisterende kundeforhold.§det er som udgangspunkt ikke muligt at oprette nye indlånsprodukteri banken.
d e P oT e R / F o N d S H A N d e L§Vi opretter ikke nye depoter, men eksisterende depoter kan fortsætte som endel af et kundeforhold.§Fondshandel udføres fortsat, men vi effektuerer alene nødvendige handler ogkun på kundens specifikke ønske.§Vi yder som udgangspunkt ikke investeringsrådgivning – der henviser vi tilanden bank eller rådgivningsvirksomhed.
Side 12
Produktudbudi N V e S T e R i N G S K R e d i Tog spekulation med finansielle produkter§Banken tilbyder ikke spekulationsforretninger.
B e TA L i N G S F o R M i d L i N G§Vi tilbyder fortsat de nødvendige betalingsformidlingsprodukter som NetBank,Betalingsservice, betalings- og kreditkort og overførsler til ind- og udland.
dA N Ko RT§Kundernes dankort fungerer uændret, og alle butikker, taxaer ogkortautomater skal tage imod kortet.
NeTBANK§Mulighederne i NetBank er de samme som tidligere.
Side 13
Det kan du forvente af Roskilde BankVi søger hele tiden at afstemme forventningerne med vores kunder. Afviklingenbaseres på et realistisk grundlag, så afviklingen bliver karakteriseret ved kvalitetog sund etisk handlemåde.§Vi arbejder målrettet på at forbedre kvaliteten af vores kundersengagementer.§Vi arbejder målrettet på alle forhold, der kan sikre en effektiv ogforsvarlig afvikling af kundeporteføljen.§Vi må ikke konkurrere med andre bankers renter og øvrige priser.§Vi følger vores Masterplan, som er den plan, der er vedtaget tilafvikling af banken.§Vi bliver i banken, til alle kunder er overgået til en anden bank.
Side 14
Ved spørgsmål kontakt da venligstRoskilde BankAlgade 164000 RoskildeTelefon 46 34 84 00e-mail: [email protected]
www.RoSKiLdeBANK.dK