Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del
Offentligt
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
29. september 2009
Besvarelse af spørgsmål 229 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den
15. september. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Benny Engel-
brecht (S)
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.Fax
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
Spørgsmål 229:
Ministeren bedes redegøre for forbrugerombudsmandens anvendelse afressourcer i forbindelse med bankklager, herunder kommenterer forbru-gerombudsmandens citat i Berlingske Business 11. september 2009: "Vihar naturligvis ikke ressourcer til at tage alle sager op. Med kreditpakkenfik vi en ekstrabevilling, men den rækker formentlig kun til at løfte enmindre andel af de sager, der må komme."
CVR-nr
Svar:
Som en del af kreditpakken fik Forbrugerombudsmanden styrket sine mu-ligheder for at gribe ind mod aggressiv markedsføring af finansielle pro-dukter over for kunderne. Forbrugerombudsmanden fik herunder mulig-hed for at anlægge sager.Som følge af de ekstra beføjelser blev der tilført Forbrugerstyrelsen (derer sekretariat for Forbrugerombudsmanden) 3,0 mio.kr. Forbrugerom-budsmandens sekretariat er blevet udvidet med 4,5 medarbejdere, hvoraf2 kan føre sager i retten.Forbrugerombudsmanden har med de nye beføjelser og ekstrabevillingeni højere grad end tidligere mulighed for at tage sager op. Det sker som al-tid inden for den prioriteringsadgang, som Forbrugerombudsmanden har.Det er min opfattelse, at den styrkelse af området, der er sket – både øko-nomisk og i forhold til Forbrugerombudsmandens indgrebsmuligheder,nu først skal prøves af i praksis, inden det vurderes, om der er behov foreventuelle yderligere ressourcer.