Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del
Offentligt
17. september 2009
09/02652-103
Redegørelse om beregninger vedr. forbrugerelektronik i Forbruger-
redegørelse 2009
I kapitlet om forbrugerelektronik i Forbrugerredegørelse 2009 indgår føl-gende to beregninger:Én beregning vedrørende antallet af situationer årligt, hvor for-brugeren går forgæves efter annonceret elektronikÉn beregning vedrørende antallet af årlige køb af forbrugerelek-tronik, hvor forbrugeren efterfølgende oplever problemer medproduktet.
Nedenfor redegøres for, hvordan beregningerne er gennemført.Annonceret elektronik
Beregningen er gennemført på baggrund af følgende tal:Antallet af årlige handler på markedet, som ifølge Branchen For-brugerelektroniks Markedstal 2007 er 6,5 mio.Andelen af forbrugere, der køber annoncevarer1, hvor der ifølgesurveyundersøgelsen foretaget i forbindelse med Forbrugerrede-gørelse 2009 var 37 pct. af forbrugerne, der ved deres sidste købaf elektronik valgte produkt på baggrund af en reklame eller an-nonceAndelen af forbrugere, der havde valgt produkt på baggrund af enannonce eller reklame, men gik forgæves. Her var der ifølge sur-veyundersøgelsen ca. hver 10. af dem, der valgte produkt på bag-grund af en reklame eller annonce, der gik forgæves og endte istedet med at købe noget andet.
Dvs. at antallet af situationer årligt, hvor forbrugere går forgæves efter enannoncevare, kan opgøres som følger:6,5 mio. x 0,37 x 0,1 = 240.500
Det skal understreges, at der i Forbrugerstyrelsens beregning er tale omforbrugere, der på forhånd havde besluttet sig for et produkt på baggrund
1
Spørgsmålsformuleringen lyder:Havde du inden købet besluttet dig for et bestemt pro-dukt på baggrund af en annonce eller reklame fra den forretning, hvor du gjorde købet?
2/3
af en annonce eller reklame, og som endte med at købe et andet produkt,fordi annoncevaren ikke var tilgængelig.2I Forbrugerredegørelse 2009 præsenteres beregningen, som følger:Surveyen viser, at lidt over en tredjedel af forbrugerne (37 pct.) gik efteren vare, som de havde set reklamer eller annoncer for. Af dem svarer 9ud af 10, at forretningen også havde varen, mens de sidste 10 pct. ople-vede, at butikken ikke havde denne og i stedet købte noget andet. Selvom9 ud af 10 således får det produkt, de ønsker, er mængden af kunder, derårligt går forgæves betragteligt, markedets størrelse taget i betragtning.De ca. 6,5 mio. årlige køb3af elektronik betyder, at der hvert år foretagesop imod en kvart million køb,4hvor forbrugerne oprindeligt havde beslut-tet sig for et produkt udvalgt på baggrund af en annonce eller reklame,men af forskellige årsager ikke fik dette, og derfor endte med at købe etandet produkt.At så mange endte med at købe et andet produkt kan fx skyldes, at forret-ningerne ikke har haft varen, at forretningerne har haft varen, men at dener blevet udsolgt i løbet af annonceperioden, eller at forbrugerne ikke harværet opmærksomme på, at der har været tale om et tids- eller mængde-begrænset tilbud.Problemer med elektronikproduktet
Beregningen er gennemført på baggrund af følgende tal:Antallet af årlige handler på markedet, som ifølge Branchen For-brugerelektroniks Markedstal 2007 er 6,5 mio.Andelen af forbrugere, der efterfølgende oplever problemer medproduktet, som ifølge surveyundersøgelsen foretaget i forbindelsemed Forbrugerredegørelse 2009 var ca. 10 pct.
Det årlige antal af køb, hvor forbrugeren efterfølgende oplever med pro-duktet, kan derefter opgøres som følger:6,5 mio. x 0,1 = 650.000
Personer, der gik efter et produkt, de havde besluttet sig for på baggrund af en annonceeller reklame, men ikke fik denne, og ikke købte noget andet produkt i stedet for, indgårikke i undersøgelsen, jf. undersøgelsens screeningsspørgsmål, hvor der er spurgt til detsenest foretagne køb.3Brancheforeningen Forbrugerelektronik: Markedstal 20074Dette tal er fremkommet gennem følgende beregning: Solgte enheder x andelen derkøber på tilbud x andelen der går forgæves. Det antages i beregningen, at andelen af for-brugere der går efter en annoncevare og andelen, der går forgæves, er den samme for deforskellige produktgrupper, og uanset om købet foretages i en fysisk eller internetbaseretforretning. Endvidere bemærkes det, at der er tale om antalsituationer,hvor forbrugerengår forgæves, og dermed ikke nødvendigvis op imod en kvart millionforskelligeforbru-gere, der oplever dette.
2
3/3
I Forbrugerredegørelse 2009 præsenteres beregningen, som følger:Surveyen viser, at ca. hver 10. forbruger oplever problemer med dereselektronikprodukt.5Omregnet svarer de 10 pct. til, at der årligt gennem-føres ca. 650.000 køb, hvor forbrugeren efterfølgende oplever problemer,hvad enten dette måtte skyldes selve produktet eller forbrugerens egenbetjening heraf.
5
Det bemærkes hertil, at forbrugerne er blevet spurgt til deresseneste køb inden for desidste 12 måneder.I princippet kan de adspurgte forbrugere derfor stadig nå at opleveproblemer inden for den to-årige reklamationsperiode, og andelen af forbrugere, der op-lever problemer, dermed være højere end hver tiende.