Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del
Offentligt
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
22. september 2009
Besvarelse af spørgsmål 208 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den27. august. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Spørgsmål 208:Vil ministeren redegøre for, om indførelsen af gebyrer har påvirket antal-let af klager indgivet til Forbrugerklagenævnet, herunder om tallet harværet faldende eller stigende, siden loven trådte i kraft?Svar:Efter lov om forbrugerklagers ikrafttræden den 1. januar 2004 er antalletaf klager til Forbrugerklagenævnet reduceret, jf. tabellen nedenfor:Tabel: Udvikling i antal klager til Forbrugerklagenævnet20035.3292004 *3.72720053.10120062.97620072.66920082.647
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
* Lov om forbrugerklagers ikrafttræden
En række forhold har haft indflydelse på udviklingen i antallet af klager iperioden.Oprettelsen af en række godkendte, private ankenævn har bidraget til atreducere antallet af indkomne klager til Forbrugerklagenævnet i perioden.Forbrugerstyrelsen har endvidere gennem forbedret funktionalitet påwww.forbrug.dkværet i stand til at frasortere uberettigede klager, fx fordivarens pris var under undergrænsen for, hvornår der kan klages over envare eller ydelse. Som udgangspunkt kan forbrugeren udelukkende klagetil Forbrugerklagenævnet, hvis den købte vare eller ydelse har kostetmindst 800 kroner. For tøj og sko er den nedre beløbsgrænse dog 500kroner, mens den for biler er 10.000 kroner. Den øvre beløbsgrænse er100.000 kroner for alle slags sager.Hertil kommer, at introduktionen i 2004 af gebyrer for erhvervsdrivende,der taber en sag i Forbrugerklagenævnet, vurderes at have øget de er-hvervsdrivendes tilskyndelse til selv at løse forbrugernes klager, frem forat lade sagen overgå til Forbrugerklagenævnet.Endelig kan forhøjelsen af både forbrugerens klagegebyr og undergræn-sen for, hvornår der kan klages over en vare eller ydelse, også være medtil at forklare udviklingen i antallet af klager til Forbrugerklagenævnet.
2/2
Særligt for så vidt angår nedgangen i antallet af klager fra 2003 til 2004skal det bemærkes, at Forbrugerstyrelsen i 2003 modtog knap 600 ensar-tede klager mod den samme erhvervsdrivende. Desuden blev der i juli2003 oprettet et godkendt, privat ankenævn på teleområdet, som efterføl-gende har bidraget til at nedbringe antallet af indkomne klager ved For-brugerklagenævnet.