Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
3. september 2009
Vedlagt fremsender jeg min besvarelse af spørgsmål 198 alm. del stilletaf Erhvervsudvalget den 29. juli 2009 efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Med venlig hilsenTlf.FaxCVR-nr33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
Lene Espersen
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
3. september 2009
Besvarelse af spørgsmål 198 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den
29. juli 2009 efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Spørgsmål:
Af ministerens besvarelse af 10. juli 2009 af spørgsmål S 2560 fremgårdet, at ministeren: ”lægger stor vægt på, at der sker konkurrenceudsættelseaf offentlige opgaver, så opgaven løses på den bedste og billigste måde tilgavn for hele samfundet”. Af svaret er endvidere angivet metoden med atlade den interne afdeling, der hidtil har udført opgaven, afgive et kontrol-bud, hvilket typisk sker i situationer, hvor der er usikkerhed om den interneafdeling kan gøre det bedre og billigere.Med henvisning til, at Gentofte kommune har fravalgt kontrolbud fra deninterne afdeling, at der angiveligt ikke har fundet en reel udbudsrunde sted,og at Gentofte Brandvæsen ifølge artiklen: ”Gentofte Brandvæsen under-byder Falck” i lokalavisen ”Villabyerne” den 19. februar 2009, havde til-budt at løse opgaven til en lavere pris end den Falck vandt opgaven på, kander rejses spørgsmål om, hvorvidt Gentofte Byråd har sikret, at opgavenmed brandslukning i kommunen er løst på den bedste og billigste måde.Ministeren bedes på den baggrund redegøre for, hvorfor Gentofte Brand-væsen ikke fik lov til at give et kontrolbud på opgaven med brandsluknin-gen i kommunen, da man valgte Falck til at løse opgaven, og oplyse, omikke en sådan fremgangsmåde havde været normal procedure, idet manderved sikrer, at kommunen får løst opgaven bedst og billigst.Svar:
Kommunerne skal overholde såvel udbudsreglerne som reglerne omafgivelse af kontrolbud i forbindelse med en konkurrenceudsættelse. Ihenhold til disse regler har kommunerne en høj grad af frihed til attilrettelægge indkøbsprocessen, som de ønsker.Reglerne om kontrolbud hører under indenrigs- og socialministerens res-sort. Indenrigs- og Socialministeriet har oplyst følgende, som jeg kan hen-holde mig til:”Reglerne om kommunale og regionale kontrolbud er fastsat i Indenrigs-og Socialministeriets bekendtgørelse nr. 607 af 24. juni 2008 om kommu-ners og regionernes beregning og afgivelse af kontrolbud (kontrolbudsbe-kendtgørelsen).En myndighed kan under en udbudsprocedure vælge at lade myndighedens
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
2/2
egen enhed afgive et kontrolbud. Der er imidlertid ingen pligt til at lade enintern enhed afgive et kontrolbud.Såfremt myndigheden vælger at lade den interne enhed afgive etkontrolbud, er der ikke tale om et tilbud i udbudsreglernes forstand.Kontrolbuddet tilvejebringer alene et sammenligningsgrundlag. Herefterkan myndigheden vurdere, om ekstern opgavevaretagelse er det mesthensigtsmæssige, eller om myndigheden skal fortsætte den interneopgavevaretagelse.Viser sammenligningen mellem kontrolbuddet og de eksterne tilbud, at detvil være mere hensigtsmæssigt for myndigheden at løse opgaven i egetregi, kan myndigheden i henhold til udbudsreglerne vælge at annullereudbudsforretningen. Der er ingen pligt til at antage et kontrolbud.Dette stemmer overens med den kommunale styrelseslov, hvorefterledelsen af og ansvaret for hele den kommunale organisation ligger hoskommunalbestyrelsen.”Jeg ønsker som nævnt i min besvarelse af spørgsmål S 2560 af den 10. juli2009 ikke at kommentere den konkrete sag. Hvis der er parter i sagen, sommener, at der er sket en overtrædelse af udbudsreglerne eller reglerne omkontrolbud, kan de indbringe en klage til Klagenævnet for Udbud.