Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del
Offentligt
Folketingets Erhvervsudvalg
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
14. maj 2009
Vedlagt fremsender jeg min besvarelse af spørgsmål 128 (alm. del) stilletaf Erhvervsudvalget den 22. april 2009 efter ønske fra Jens Vibjerg (V).
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Med venlig hilsenTlf.FaxCVR-nr33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
Lene Espersen
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
14. maj 2009
Besvarelse af spørgsmål 128 (alm.del) stillet af Erhvervsudvalget den
22. april 2009 efter ønske fra Jens Vibjerg (V).
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Spørgsmål 128:
I forlængelse af samrådet 21. april 2009 om ERU alm. del – samråds-spørgsmål O, P, Q og R bedes ministeren oplyse følgende:Hvad er strafferammen for overtrædelser af arbejdsmiljø- og sikkerhed tilsøs?Hvordan fordeles straffen til:- rederiet- kaptajnen- den medarbejder/de medarbejdere, der overtræder anviste instrukser?
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
Svar:
Søfartsstyrelsen har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:”Bestemmelserne om arbejdsmiljø på skibe findes primært i Søfartsstyrel-sens tekniske forskrift A af 16. august 2007 om arbejdsmiljø i skibe, somer udstedt i medfør af lov om sikkerhed til søs.Straffen for overtrædelse af forskriften om arbejdsmiljø i skibe er i henholdtil forskriftens § 5 bøde eller fængsel indtil 1 år. Straffen kan stige til fæng-sel i 2 år, hvis der1) ved overtrædelsen er sket skade på liv eller helbred eller fremkaldt fareherfor,2) tidligere er afgivet forbud eller påbud for samme eller tilsvarende for-hold eller3) ved overtrædelsen er opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for denpågældende selv eller andre.Det skal betragtes som en særlig skærpende omstændighed, at der for ungeunder 18 år er sket skade på liv eller helbred eller fremkaldt fare herfor.Der er desuden mulighed for konfiskation af det udbytte, som er opnåetved overtrædelsen. Såfremt dette ikke er sket, skal der ved udmåling af bø-de tages særligt hensyn til størrelsen af en opnået eller tilsigtet økonomiskfordel.Rederier kan pålægges strafansvar efter de almindelige bestemmelser omvirksomhedsansvar i straffelovens 5. kapitel.Ved lov nr. 349 af 18. april 2007 om ændring af bl.a. lov om sikkerhed til
2/2
søs er der – i forlængelse af en lignende ændring af arbejdsmiljøloven, somgælder til lands – indført en begrænsning af virksomhedsansvaret for visseovertrædelser af arbejdsmiljølovgivningen til søs. Bestemmelsen indebæ-rer, at et rederi ikke kan pålægges strafansvar, hvis det er en ansat, der harovertrådt bestemmelser om brug af personlige værnemidler, udsugnings-foranstaltninger, beskyttelsesudstyr eller sikkerhedsforanstaltninger, deralene tjener til beskyttelse af den pågældende selv. Rederiet skal herudovergodtgøre, at man har gjort alt, hvad der er nødvendigt for at sikre et godt ogsikkert arbejdsmiljø.Det følger af bemærkningerne til lov om skibes sikkerhed (som var forlø-beren for lov om sikkerhed til søs), at strafudmålingen ved overtrædelse afsøsikkerhedslovgivningen bør følge samme principper, som anvendes vedovertrædelse af arbejdsmiljølovgivningen til lands.Som følge heraf har bødeniveauet hidtil som udgangspunkt været på20.000 kr. til rederiet, når der rejses tiltale for overtrædelse af søsikker-hedsmæssige forskrifter. Bøden forhøjes med 5.000 kr., når der foreliggerskærpende omstændigheder. Såfremt der er tale om grove overtrædelser,kan væsentligt højere bøder dog komme på tale.Foruden rederiet er der ofte grundlag for at strafforfølge skibsføreren. Detalmindeligvis anvendte bødeniveau over for skibsføreren (eller anden offi-cer) er 5.000 kr.Der er sjældent grundlag for at gøre strafansvar gældende imod menige be-sætningsmedlemmer, men en eventuel bøde vil i et sådant tilfælde typiskligge på 1.000 kr.Det skal dog understreges, at det er domstolene, som fastsætter straffen i dekonkrete tilfælde. Der er eksempler på, at den konkrete sags omstændighe-der kan bevirke, at de nævnte bødestørrelser fraviges i såvel formildendesom i skærpende henseende afhængigt af sagens konkrete omstændigheder.Det kan endelig oplyses, at der for nylig er gennemført en ændring af ar-bejdsmiljøloven, som bl.a. har haft til formål at højne strafniveauet for ar-bejdsmiljøovertrædelser til lands. Regeringen vil i forlængelse heraf se på,om en lignende ændring bør gennemføres på søsikkerhedsområdet”.