Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del
Offentligt
680758_0001.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
7. maj 2009

Besvarelse af spørgsmål 120 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den

15. april 2009.

Spørgsmål 120:

Hvad har ministeren foretaget for, og hvordan vil ministeren fremoversikre, at yderkantområderne får del i erhvervsfremmemidlerne og indtæn-kes i markedsføringen af Danmark? Jf. ministerens udtalelser under de-batten om turistovernatninger (F 21).

Svar:

Den nationale turismeorganisation, VisitDenmark, har sammen med deregionale udviklingsselskaber siden 2006 faciliteret udviklingen og mar-kedsføringen af en række helårsturismedestinationer rundt om i Danmark.Destinationerne er placeret uden for de store byer, i yder- og kystområ-derne, hvor Danmark har en række store turismepotentialer. Udviklingensker i et samspil mellem turismeorganisationer, kommuner og erhverv,med henblik på at skabe større international konkurrencekraft i danskkystferieturisme.Ambitionen med den nye nationale strategi for dansk turisme er at skabefornyet vækst og konkurrencekraft. Derfor indgår det også i strategien, atder fortsat skal arbejdes for at udvikle og markedsføre stærke turismede-stinationer i yderkants- og kystområderne.I forbindelse med aftalen om kommunalreformen på erhvervsfremmeom-rådet blev det besluttet, at mindst 35 pct. af strukturfondsmidlerne i peri-oden 2007-2013 skal anvendes til gavn for yderområderne. Danmark får ialt ca. 492 mio. kr. (2007-priser) om året i perioden i strukturfondsstøtte.Aktiviteter rettet mod turismeerhvervet kan igangsættes med struktur-fondsmidler, hvis de har karakter af innovation, iværksætteri, anvendelseaf ny teknologi eller uddannelse og i øvrigt falder inden for rammerne afde danske strukturfondsprogrammer, der overvejende har til formål atforbedre erhvervslivets vækstvilkår. Generelle markedsføringskampag-ner for turismeområder kan ikke støttes, men til gengæld støttes fx:- Profilering af fødevarers historie i turismeøjemed, fx fisk eller andrefødevarer, hvor yderområdet kan ”brandes” på en bæredygtig mådemed henblik på at forbedre afsætningsmulighederne for en bred kredsaf SMV’er.- Udvikling, fx i et samspil mellem turisterhvervet og andre sektorer afnye oplevelseskoncepter og -produkter.
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk