Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del
Offentligt
670286_0001.png
670286_0002.png
670286_0003.png
670286_0004.png
670286_0005.png
670286_0006.png
670286_0007.png
Redegørelse nr. 7 – Stikprøvekontrol af mobile indholds- og betalingstjenester-1.september – 30. november 2008
Redegørelse nr. 7Stikprøvekontrol af mobile indholds- og betalingstjenester1. september 2008 – 30. november 2008
BaggrundMobiloperatørerne ”3”, Sonofon, Telia og TDC (herefter benævnt ’mobiloperatørerne’) har pr. 1. juni 2008 indgået en ny”Rammeaftale for mobile indholds- og betalingstjenester” (http://www.teleindu.dk/t2w_604.asp), hvori det underafsnittet ”Tilsyn” i punkt 5 bl.a. fremgår, at mobiloperatørerne gennem en uvildig enhed vil teste et repræsentativt udsnitaf de udbudte tjenester, og kvartalsvist vil udarbejde en redegørelse til Forbrugerombudsmanden.Nedenstående gennemgang henviser til vedlagte rapport udarbejdet af den uvildige stikprøveenhed (TeleankenævnetsSekretariat) og til de tiltag, som mobiloperatørerne har gjort.
Resultat af stikprøverneKonkret har den uvildige enhed i 7. rapporteringsperiode 1. september 2008 – 30. november 2008 gennemført 123stikprøver af alle typer indholdstjenester til mobiltelefonen, markedsført i et bredt udsnit af medier. Der er tale om alt fraringetoner over konkurrencer og donationer til sms-chat og afstemninger. Testene er foretaget på mobilabonnementerhos mobiloperatørerne, og 72 forskellige indholdsudbydere er testet herunder alle aggregatorer samt tjenester hosmobiloperatørerne selv.
% fejl af antal foretagne stikprøver706050
%
4030201001. marts - 31. 1. juni - 30. 1.september 1. december 1.marts - 31. 1. juni - 31. 1.septembermaj 2007august 2007- 30.2007 - 29.maj 2008august 20082008-30.novemberfebruar 2008november200720083-måneders rapporteringsperiode
Redegørelse nr. 7 – Stikprøvekontrol af mobile indholds- og betalingstjenester-1.september – 30. november 2008
Ovenstående graf viser i starten en klar reduktion i det procentvise antal overtrædelser, som den uvildige enhed harregistreret. Siden det laveste antal i 5. rapporteringeringsperiode (1.marts-31.maj 2008) er det procentvise antalovertrædelser steget en smule til 31,7 % for den 7. testperiode. Stigningen tiltrods vurderes niveauet dog fortsat atvære relativt lavt.
Redegørelse nr. 7 – Stikprøvekontrol af mobile indholds- og betalingstjenester-1.september – 30. november 2008
Type af fundne overtrædelserAntal fejl pr. fejltype i % af gennemførte stikprøver20,0018,0016,0014,0012,00FejlfaktureringManglende information omudbyders navn, adresse og tlf. nr.Overtrædelse af beløbsgrænse
Manglende information omfortrydelsesretManglende levering
%
10,008,006,004,002,000,001. dec. 2007 - 1.marts - 31. 1. juni - 31. 1.september29. febr. 2008 maj 2008august 20082008-30.november20083-måneders rapporteringsperiodeManglende information om max-pris ved deltagelse vedabonnementManglende information omafmeldingsprocedure vedabonnementIndholdsovertrædelse (erotiskindhold)TakseringstidspunktManglende information på varigtmedium (ved abon./chat)
Ovennævnte skema viser den procentvise andel af de fundne typer overtrædelser gennem de sidste fire kvartaler. Heraffremgår at de hyppigste overtrædelser gennem de sidste 4 kvartaler er hhv. manglende information omfaktureringsform, manglende information om udbyders navn, adresse og telefonnummer, overtrædelse afbeløbsgrænsen samt manglende information om fortrydelsesret.Information om faktureringsform er efter drøftelse med Forbrugerombudsmanden fjernet som et informationskrav ifm.den nye ’Rammeaftale for mobile indholds- og betalingstjenester’, da betaling over mobilkontoen nu anses for kutymeindenfor området. Manglende information om faktureringsform udgår derfor i denne og fremtidige redegørelser*).
*) Beregningsformen er ændret siden 5. redegørelse, idet det viste sig, at den oprindelige beregningsmetode, hvorantallet af registrerede fejl pr. fejltype blev vægtet i forhold til det samlede antal registrerede fejl, gav store udsvingalene på grund af tilføjelser eller reduktion i antallet af fejltyper. Den nu anvendte beregningsform vægter antallet af
Redegørelse nr. 7 – Stikprøvekontrol af mobile indholds- og betalingstjenester-1.september – 30. november 2008
registrerede fejl pr. fejltype i forhold til det samlede antal registrerede stikprøver for perioden og er således ufølsom ift.antallet af fejltyper.
Typer af overtrædelser for perioden1.september - 30.november 2008201816
Manglende information omudbyders navn, adresse og tlf. nr.Overtrædelse af beløbsgrænse
Manglende information omfortrydelsesretManglende levering
1412%
Fejlfakturering
10864201% andel af gennemførte stikprøver
Manglende information på varigtmedium (ved abon./chat)Indholdsovertrædelse (erotiskindhold)Takseringstidspunkt
Manglende information om max-pris ved deltagelse vedabonnementManglende information omafmeldingsprocedure vedabonnement
Som det fremgår af grafen ovenover bestod den overvejende andel overtrædelsestyper i perioden1. september 2008 – 30. november 2008 af:* Manglende information om udbydersnavn, adresse og telefonnummer* Manglende information om fortrydelsesret* Manglende information om max-prisved deltagelse ved abonnement* Manglende information på varigt medium* Manglende information om afmeldelses-procedure ved abonnement4 overtrædelser ~ 3,3 % af testede tjenester2 overtrædelser ~ 1,6 % af testede tjenester2 overtrædelser ~ 1,6 % af testede tjenester23 overtrædelser ~ 18,7 % af testede tjenester10 overtrædelser ~ 8,1 % af testede tjenester
Redegørelse nr. 7 – Stikprøvekontrol af mobile indholds- og betalingstjenester-1.september – 30. november 2008
De øvrige overtrædelsestyper er* Indholdsovertrædelser* Fejlfakturering* Manglende levering* Overtrædelse af beløbsgrænser* Takseringstidspunkt1 overtrædelser ~ 0,8 % af testede tjenester1 overtrædelser ~ 0,8 % af testede tjenester1 overtrædelser ~ 0,8 % af testede tjenester0 overtrædelser ~ 0,0 % af testede tjenester0 overtrædelser ~ 0,0 % af testede tjenester
Resultat af operatørernes egne stikprøverUdover de stikprøver, som den uvildige enhed har foretaget, har mobiloperatørerne selv testet 19 tjenester. Heraf blevder fundet 2 væsentlige overtrædelser, hvoraf begge vedrører manglende information om pris på tjenesten.
Væsentlige overtrædelser i altVæsentlige overtrædelser kan overordnet kategoriseres som overtrædelse af beløbsgrænsen,indholdsovertrædelser (erotisk indhold) og manglende genopretning af en tjeneste på trods af påbud herom fraoperatørerne.På baggrund af stikprøver foretaget af hhv. den uvildige enhed og mobiloperatørerne selv er der for hele 7.rapporteringsperiode i alt fundet 10 væsentlige overtrædelser af Rammeaftalen.Af disse drejede4 om manglende information om max-pris ved deltagelse ved abonnement,2 om manglende information om afmeldingsprocedure ved abonnement1 angik manglende information om pris,1 både om manglende pris og manglende max-pris ved deltagelse ved abonnement,1 vedrørte indholdsovertrædelse (erotisk indhold)og 1 vedrørte fejlfakturering.Netop beløbsgrænser og indholdsovertrædelser er de to typer overtrædelser, der gav anledning til oprettelse af tilsynet.I alle sager modtog indholdsudbyderen en advarsel, der i gentagelsestilfælde vil medføre lukning af adgangen til atsælge tjenester i 30 dage (rødt kort). Alle tjenester er hhv. tilrettet eller lukket.Alle væsentlige overtrædelser har medført, at de involverede indholdsudbydere udover krav om bod også har modtageten advarsel om lukning (gult kort).
Redegørelse nr. 7 – Stikprøvekontrol af mobile indholds- og betalingstjenester-1.september – 30. november 2008
I denne periode blev der ikke givet røde kort til indholdsudbyderne. Kriteriet for at tildele en indholdsudbyder et rødtkort er to overtrædelser af samme type væsentlige overtrædelse indenfor 12 måneder.
MarkedsføringsmediumFor flygtige medier er der sket et fortsat fald i antallet af fejlbehæftede tjenester fra 40 % i 4. rapport, 31 % i 5.rapport, 28 % i 6. rapport til 27,3 % i 7. rapporteringsperiode.Den procentuelle andel af fejl af foretagne stikprøver ved digitale medier har for de sidste tre perioder udviklet sig fra 22% i 5. periode, 33 % i 6. periode til 47 % i 7. rapporteringsperiode.For trykte medier er der også sket en stigning m.h.t. den procentuelle andel af fejl fra et lavt niveau på 18 % i 5.periode, 19 % for 6. periode for at stige til 30,1 % i 7. rapporteringsperiode.For alle tre medietyper gælder det, at den hyppigst forekommnede overtrædelsestype er manglende information omudbyderens navn, adresse og telefonnummer.
Tiltag siden sidste rapporteringsperiodeMobiloperatørerne har siden ikrafttrædelse af den reviderede ”Rammeaftale for Mobile Indholds- og Betalingstjenester”version 4 den 1. juni 2008 løbende søgt at opdatere dets fortolkninger via et Frequently Asked Questions for dermed atminimere usikkerhed om reglerne på en synlig måde. Indholdsudbyderne og den uvildige enhed informeres løbende, nårFAQ opdateres. Én gang årligt vil indholdet af FAQ indsættes inkorporeres i den årlige revision af Rammeaftalen, hvilketer i tråd med indholdsudbydernes ønske.Parterne bag Rammeaftalen har i denne periode holdt oplæg ved flere konferencer for at udbrede kendskabet tilRammeaftalen. Fokus ved disse konferncer har primært været på småkøb af fysiske varer og tjenester via overtakseredeSMS’er.Siden ikrafttrædelse af den reviderede aftale har operatørerne hver især modtaget henvendelser fra indholdsudbydere,som ønsker at tilbyde fysiske varer og tjenestere ved brug af overtakserede SMS’er. Kendt fra pressen er et pilotprojekt,som DSB står bag om billet-køb via overtakserede SMS’er. Alle operatører deltager aktivt i dette arbejde.Efter at have fået oversat selve Rammeaftalen til engelsk, har parterne bag Rammeaftalen valgt også at oversætte allebilag til Rammeaftalen for at tilgodese markedets såvel danske som udenlandske indholdsleverandører. De senesteversioner findes på hjemmesiden

www.teleindu.dk.

Redegørelse nr. 7 – Stikprøvekontrol af mobile indholds- og betalingstjenester-1.september – 30. november 2008
Kommentarer fra Mobiloperatørerne:Mobiloperatørerne finder det positivt, at den procentuelle andel af fejl fortsat ligger væsentligt under de første firetestperioders niveau, men er ikke tilfredse med stigningen til 31,7 %, der er sket siden 5. testperiode.”Mindre væsentlige” overtrædelser som manglende information om udbyders navn og adresse har fortsat vist sig at ståfor langt hovedparten af de fundne fejl ved stikprøverne foretaget af den uvildige enhed. For at reducere antallet også afde mindre væsentlige overtrædelser vil parterne fortsat tildele en bod på 1500 kr. til indholdsudbydere for hverstikprøve, hvor der konstateres en overtrædelse, og dette sker uanset om stikprøven er gennemført af den uvildigeenhed eller af parterne selv og uanset arten eller grovheden af overtrædelsen.For overtrædelser, der vurderes som væsentlige, kommer der som hidtil også en advarsel eller ved gentagelser krav omlukning i 30 dage.At der heller ikke for denne periode er uddelt røde kort, som stiller krav om lukning, ses som et positivt tegn.Mobiloperatørerne ser fortsat en hurtig og sikker respons fra indholdsudbyderne med henblik på at tilrette eller lukke fortjenesterne.Den nye rammeaftale har øget en række beløbsgrænser og givet nye muligheder for tjenester over mobiltelefonen,hvilket over en periode kan medføre en vis stigning i fejl. For at modvirke dette og medvirke til et fortsat sikkert markedfor forbrugerne og øvrige involverede parter, vil mobiloperatørerne fortsat have fokus på tilsynet af markedet og reagerehurtigt, hvis der opstår problemer.