Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del
Offentligt
670285_0001.png
670285_0002.png
670285_0003.png
670285_0004.png
670285_0005.png
670285_0006.png
670285_0007.png
670285_0008.png
670285_0009.png
670285_0010.png
670285_0011.png
670285_0012.png
670285_0013.png
670285_0014.png
1
Rapport nr. 73 måneders-rapport fra Teleankenævnets Sekretariat vedr. stikprøveforetagelse af mobile indholdstjenester(1. september 2008 - 30. november 2008)BaggrundParterne bag Rammeaftalen for mobile indholds- og betalingstjenester har forpligtet sig til at have en aftale med en selvstændig, uvildigenhed, som er uafhængig af operatørernes økonomiske interesser og daglige drift, om at foretage en stikprøvevis løbende kontrol af, omde tillægstakserede tjenester, der udbydes over operatørernes net, overholder gældende lovgivning samt Rammeaftalen, jf.rammeaftalens pkt. 5.Teleankenævnets sekretariat (herefter TA) er på baggrund af udbudsmateriale valgt af operatørerne til at varetage dette arbejde somuvildig stikprøve-instans.OmfangDen uvildige enhed skal undersøge en repræsentativ andel af de udbudte tjenester beregnet ud fra antallet af fejl konstateret i den sidste6 måneders periode med udgangspunkt i 125 stikprøver pr. kvartal. Stikprøverne skal fordeles med 1/3 af nye tjenester og 2/3 afeksisterende tjenester. Med nye tjenester forstås tjenester, der ikke hidtil har været undersøgt.MetodeDer er blevet foretaget stikprøvekontrol af et bredt udbud af forskellige tjenester.Tjenester defineres jf. tilsagnet som en mobil indholdstjeneste, der1. ”indeholder en specifik digital tjenestetype fx en ringetone, et billede, et spil, abonnement, en donation, en informationstjenestemafgivelse af en stemme i en afstemning mv.,2. markedsføres via et specifikt medium fx dagblade, ugeblade, magasiner, Internettet, Outdoor reklamer, SMS mv.,3. udbydes til en specifik pris,4. udbydes af en specifik tjenesteudbyder,5. leveres via en specifik teknisk platform fx WAP, MMS, SMS, Internet, Streaming6. betales via telefonregning eller taletidskort”Et stikprøve-skema accepteret og udarbejdet af ovennævnte operatører er blevet benyttet til dokumentation for de foretagne stikprøver.Ved fundne overtrædelse retter TA straks henvendelse til operatørerne. Operatørerne kan så vha. log-in tilgå TAs stikprøve-skemaer forherefter at tage kontakt til indholdsudbyderne med anmodning om tilretning af den specifikke tjeneste samt alle lignende tjenester udbudtaf samme tjenesteudbyder.
2
ResultatOverordnet total:Periode7Antal planlagtestikprøver hos TAAntal fejlbehæftedeplanlagte testsAntal gentestsAntal Ad hoc-testsFejlprocent1233926031,7%Periode61253210025,6%Periode51252615120,8%Tidligere perioderPeriode Periode431224028032,8%1284548035,2%Periode21015943058,4%Periode11498973059,7%
3
Overordnet total160140120100806040200Antal fejlbehæftedeplanlagte testsAntal planlagtestikprøver hos TA
Periode 7
Periode 6
Periode 5
Periode 4
Periode 3
Periode 2
Antal kontraktparterAntal undersøgteeksterne indholdsudbydereAntal udbudte tjenesterhos mobiloperatøren
I altP75720
September20084410
Oktober20084320
November20083240
Periode 1
4I altP7September2008Oktober2008November2008
TjenestetypeFortløbende abonnementSMSTilmeldingLydklipStreamingAbb.lign. konkurrenceAbonnementDonation1Køb af diverseSpilWap-linkMusikAfstemning/konkurrenceKonkurrenceRingetoneAfstemningBillede2InfoVideoAfstemningKonkurrence/smsWallpaperAfstemning og videoTotal
Testede Fejl11332211117621634221833141491251102080109010201012339
% fejl af% fejl af% fejl af% fejl afantalantalantalantalstikprøver Testede Fejl stikprøver Testede Fejl stikprøver Testede Fejl stikprøver100,0%11100,0%100,0%22100,0%11100,0%100,0%11100,0%11100,0%100,0%11100,0%100,0%11100,0%85,7%4375,0%22100,0%11100,0%50,0%2150,0%50,0%4250,0%2150,0%50,0%4250,0%50,0%11100,0%100,0%37,5%3266,7%5120,0%33,3%3133,3%25,0%100,0%2150,0%10,0%24,5%16425,0%23626,1%10220,0%20,0%200,0%2150,0%10,0%0,0%100,0%0,0%200,0%0,0%400,0%300,0%10,0%0,0%100,0%0,0%400,0%300,0%20,0%0,0%10,0%0,0%20,0%0,0%10,0%31,7%491735%511733%23522%
12
F.eks. køb af medlemskab til hjemmeside, køb af virtuelle mønter på hjemmesideF.eks. koncert – og trafikinfo, vejrvarsling, medlemskab, indkøbsliste, horoskop, jobannonce
5
I altP7MarkedsføringsmediumTrykte medier:EmballageOutdoorAvisFlyerBladUgebladMånedsbladReklameavisDigitale medier:SmsHjemmesideWap-sideFlygtige medier:RadioTVTotalTestede732612414171711719733231123Fejl2225623310815291839
September2008% fejl afantalstikprøver Testede30,1%100,0%183,3%250,0%750,0%121,4%317,6%65,9%50,0%47,1%100,0%55,6%728,6%227,3%50,0%125,8%1431,7%49% fejl afantalstikprøver Testede100,0%50,0%42,9%0,0%0,0%16,7%0,0%
Oktober2008% fejl afantalstikprøver Testede
November2008% fejl afantalstikprøver100,0%100,0%0,0%0,0%20,0%0,0%
Fejl1130010
Fejl
Fejl110020
342110121
3321210
100,0%75,0%100,0%100,0%20,0%8,3%0,0%
1111101
130171742,9%0,0%100,0%50,0%35%2522100,0%40,0%1623
1
100,0%
1151
117
9,1%33%
005
0,0%0,0%22%
6Fejlprocent pr. markedsføringsmedium47,1%
30,1%27,3%
7
Type af fundne overtrædelserSAMLETManglende information omnavn & adresse på udbyderManglende information om4fortrydelsesretManglende information ommax-pris ved deltagelse (vedabon.)Manglende information omafmeldingsprocedure (vedabon.)Manglende information påvarigt medium (vedabon./chat)FejlfaktureringIndholdsovertrædelse (erotiskindhold)Manglende leveringOvertrædelse afbeløbsgrænseTakseringstidspunktTotal3
I altP72310
September2008104
Oktober2008106
November200830
4
3
1
0
2
1
0
1
21110044
10000019
11110021
0000004
3
4
Indeholder kun overtrædelser i planlagte tests (altså ikke i gentests)6 af overtrædelserne vedr. fortrydelsesret omhandler ukorrekt information. F.eks. oplyses blot, at man ikke har fortrydelsesret
23
Manglende inf ormation omnavn & adresse på udbyder
10
Manglende inf ormation omf ortrydelsesret*
4
Manglende inf ormation ommax-pris ved deltagelse (vedabon.)
2
Manglende inf ormation omaf meldingsprocedure (vedabon.)
2
Manglende inf ormation påvarigt medium (vedabon./chat)
111

Fordeling af overtrædelser

Fejlf akturering
Indholdsovertrædelse (erotiskindhold)
Manglende levering
8
9
Type af fundneovertrædelserTRYKTE MEDIERManglende information omnavn & adresse påudbyderManglende information omfortrydelsesretManglende information ommax-pris ved deltagelse(ved abon.)Indholdsovertrædelse(erotisk indhold)Manglende information omafmeldingsprocedure (vedabon.)FejlfaktureringOvertrædelse afbeløbsgrænseManglende leveringManglende information påvarigt medium (vedabon./chat)TakseringstidspunktTotalI altP7September2008Oktober2008November2008
143
40
73
30
21
10
11
00
0000
0000
0000
0000
0020
005
0012
003
14
Manglende inf ormationom navn & adresse påudbyder
3
Manglende inf ormationom f ortrydelsesret
2
Overtrædelser i trykte medier
Manglende inf ormationom max-pris veddeltagelse (ved abon.)
1
Indholdsovertrædelse(erotisk indhold)
10
11
Type af fundneovertrædelserDIGITALE MEDIERManglende information omnavn & adresse påudbyderManglende information omfortrydelsesretManglende information omafmeldingsprocedure (vedabon.)Manglende information ommax-pris ved deltagelse(ved abon.)Indholdsovertrædelse(erotisk indhold)FejlfaktureringManglende leveringManglende information påvarigt medium (vedabonnement/chat)Overtrædelse afbeløbsgrænseTakseringstidspunktTotalI altP7September2008Oktober2008November2008
42
10
32
00
1
0
0
1
0000
0000
0000
0000
0007
0001
0005
0001
4
Manglende informationom navn & adresse påudbyder
2
Overtrædelser i digitale medier
Manglende informationom fortrydelsesret
1
Manglende informationom afmeldingsprocedure(ved abon.)
12
13
Type af fundneovertrædelserFLYGTIGE MEDIERManglende information omnavn & adresse påudbyderManglende information omfortrydelsesretManglende information ommax-pris ved deltagelse(ved abon.)Manglende information påvarigt medium (vedabonnement/chat)Manglende information omafmeldingsprocedure (vedabon.)FejlfaktureringManglende leveringOvertrædelse afbeløbsgrænseIndholdsovertrædelse(erotisk indhold)TakseringstidspunktTotalI altP7September2008Oktober2008November2008
55
54
01
00
2
2
0
0
2
1
1
0
11100017
10000013
0110004
0000000
5
Manglende inf ormation om navn& adresse på udbyder
5
Manglende inf ormation omf ortrydelsesret
2
Manglende inf ormation om max-pris ved deltagelse (ved abon.)
2
Manglende inf ormation på varigtmedium (ved abonnement/chat)
1
Overtrædelser i flygtige medier
Manglende inf ormation omaf meldingsprocedure (ved abon.)
1
Fejlf akturering
1
Manglende levering
14