Erhvervsudvalget 2008-09
ERU Alm.del
Offentligt
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
16. april 2009
Besvarelse af spørgsmål 101 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den
23. marts 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henrik Dam
Kristensen (S)
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
Spørgsmål 101:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16. februar 2009 fra Hor-sens Kommune vedrørende konkurrenceudsættelse i forbindelse med væ-sentlig ændring af driftsoverenskomst mellem kommune og selvejendeinstitution, jf. ERU alm. del – bilag 149.Svar:
Siden 1. juli 2007 har en annonceringspligt været gældende for de såkald-te bilag B-tjenesteydelser. De selvejende institutioners ydelser med prak-tisk og personlig hjælp skal som udgangspunkt kategoriseres som sådan-ne bilag B-tjenesteydelser.Formålet med annonceringspligten er at styrke konkurrencen og sikre, atder er åbenhed om indgåelsen af offentlige kontrakter. Herved får alle po-tentielle leverandører mulighed for at gøre sig bekendt med behovet for atindgå en offentlig kontrakt. Indførelsen af annonceringspligt indebærerikke et krav om et egentligt udbud. Der er således ingen detaljerede pro-cedureregler for, hvordan en konkret kontrakt om bilag B-ydelser indgås.Ændringen af tilbudsloven er en konkret udmøntning af regeringens glo-baliseringsstrategi, hvor der blev udtrykt behov for åben annoncering afflere opgaver, herunder bilag B-tjenesteydelser. Herved har flere virk-somheder – herunder mindre virksomheder – mulighed for at byde ind påbl.a. kommunale indkøb.Det er samtidig værd at bemærke, at ændringen af tilbudsloven bidragertil at udmønte EF-traktatens krav om gennemsigtighed, hvor ordregiven-de myndigheder ved indgåelsen af aftaler om udførelsen af bilag B-tjenesteydelser er forpligtet til at sikre en passende grad af offentlighed.Ydermere følger det af det EF-traktatretlige princip om ligebehandling, aten myndighed ikke efter indgåelsen af en kontrakt kan ændre væsentligt ikontraktens indhold. Hensynet er, at forudsætningerne for tildelingen afkontrakten kunne have været anderledes, hvis tilbudsgiverne fra starten
2/2
var informeret om de ønskede ændringer. Ved væsentlige ændringer erudgangspunktet derfor, at der udløses en ny pligt til konkurrenceudsættel-se. Ved væsentlige ændringer af eksisterende driftsoverenskomster ind-træder således en pligt til at annoncere.Henvendelsen fra Horsens Kommune skyldes opståede problemer i for-bindelse med konkurrenceudsættelsen af en konkret driftsoverenskomst.Jeg kan ikke udtale mig om en konkret sag, herunder om Horsens Kom-mune kunne have håndteret konkurrenceudsættelsen anderledes i dettekonkrete tilfælde.Jeg kan dog oplyse, at Konkurrencestyrelsen - som administrerer reglernei tilbudsloven - har oplyst, at man er fuldt opmærksom på, at reglerne omannonceringspligt har givet anledning til nogen usikkerhed om indgåelseaf driftsoverenskomster med selvejende institutioner.Der har dels været usikkerhed om, hvordan reglerne om annoncerings-pligt skal håndteres i praksis ved indgåelsen af driftsoverenskomster medselvejende institutioner. Dels er der stillet spørgsmål ved, om de selv-ejende institutioners opgaver kan betragtes som kommunens egen pro-duktion og derfor er undtaget konkurrenceudsættelse i medfør af den så-kaldte ”in house”-regel.Konkurrencestyrelsen arbejder derfor i øjeblikket på en specifik vejled-ning vedrørende annonceringspligtens indflydelse på kommunernesdriftsoverenskomster med de selvejende institutioner. Denne vejledningskal bl.a. medvirke til, at kommunerne ikke stiller irrelevante og upropor-tionale krav til fx økonomi og kapacitet, og dermed unødvendigt udeluk-ker nogle selvejende institutioner fra at deltage i konkurrencen om udfø-relsen af annoncerede driftsopgaver.Konkurrencestyrelsen er desuden ved at udarbejde en vejledning om,hvornår driftsoverenskomster med selvejende institutioner kan betragtessom kommunens egen produktion og derfor er undtaget kravet om kon-kurrenceudsættelse. Denne vejledning vil hjælpe myndigheder og selv-ejende institutioner til at vurdere, om ”in-house”-undtagelsen konkret kanfinde anvendelse.Konkurrencestyrelsen forventer at have de nye vejledninger klar indensommerferien.Endeligt kan jeg oplyse, at Udbudsrådet, som regeringen nedsatte i 2008,har iværksat en analyse af annonceringspligtens virkninger og i den for-bindelse vil se på, om annonceringspligten har utilsigtede konsekvenser.Resultatet af analysen vil blive fremlagt på Udbudsrådets møde i juni2009.