ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

4. november 2008

 

 

Besvarelse af spørgsmål 1 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den 13. oktober 2008.

 

 

 

 

 

 

Spørgsmål 1:

 

Ministeren bedes med henvisning til udenrigsministerens brev af 23. juni 2008 til Folketingets formand, jf. (2007-08 2. samling) alm. del - bilag 228 tilsende udvalget en generel orientering om det internationale arbejde og eventuelt kommende aftaler inden for ministerens sagsområde.

 

 

Svar:

 

Nedenfor følger en oversigt over Økonomi- og Erhvervsministeriets deltagelse i internationale forhandlinger, som kan føre til multilaterale aftaler.

 

HNS-konventionen

 

Danmark deltager aktivt i forhandlingerne i International Maritime Organization (IMO) om en ny HNS-protokol om ansvar og erstatning for skader opstået i forbindelse med søtransport af farlige og skadelige stoffer[1]. Der arbejdes fra dansk side for en løsning, som sikrer gode erstatningsmuligheder for eventuelle skadeslidte. Samtidig arbejder Danmark for en global løsning for derigennem at fastholde global regulering af området til gavn for både skibsfarten og miljøet.

 

En ny HNS-protokol forventes vedtaget på Diplomatkonferencen i 2010. En efterfølgende dansk ratifikation vil kræve mindre ændringer af søloven. Der henvises i øvrigt til det årlige statusnotat af 17. juni 2008, som er tilsendt udvalget, jf. (2007-08 2. samling) alm. del, bilag 232.

 

 

 

UNCITRAL

 

UNCITRAL (United Nations Commission on International Trade Law) godkendte i juli 2008 et endeligt udkast til en ny konvention om de kontraktretlige forhold vedrørende gods, der transporteres til søs. Konventionen regulerer ikke kun kontrakter om søtransport, men også kontrakter for transporter, der involverer både sø- og landtransport. Derved vil konventionen bedre passe til moderne transportforhold, hvor aftaler ofte indgås for dør til dør-transporter. Konventionen vil således få stor betydning for danske transportører, herunder især danske rederier.

 

Konventionen forventes at blive formelt vedtaget af FN’s generalforsamling sidst i 2008. Herefter vil den blive åbnet for undertegnelse af alle stater fra september 2009. En efterfølgende dansk ratifikation vil kræve ændringer af søloven.

 

STCW-konventionen

 

Danmark deltager i det igangværende arbejde vedrørende revision af den internationale konvention om uddannelse af søfarende, om sønæring og om vagthold. Arbejdet forventes færdigt i 2010 og afsluttes med en diplomatkonference, hvor konventionsændringerne formelt vedtages.

 

Fra dansk side har man prioriteret, at der - som led i ændringen af konventionen - indføres en obligatorisk international promillegrænse af hensyn til søsikkerheden. Der henvises i øvrigt til det årlige statusnotat af 17. juni 2008, som er tilsendt udvalget, jf. (2007-08 2. samling) alm. del, bilag 232.

 

Bunkersolie-konventionen

 

Danmark ratificerede den 23. juli 2008 Bunkersolie-konventionen, som bl.a. medfører krav om, at skibe med en bruttotonnage på 1000 og derover skal have en forsikring, der dækker i tilfælde af bunkersolieskader. Reglerne herom findes i søloven. Konventionen træder i kraft den 21. november 2008, hvorefter Danmark også stiller krav om forsikring til udenlandske skibe med en bruttotonnage på 1000 og derover, som anløber dansk havn. Udvalget er ved brev af 28. juni 2007 orienteret om ratifikationen af Bunkersolie-konventionen.

 

For en generel orientering om Økonomi- og Erhvervsministeriets internationale arbejde henviser jeg i øvrigt til ministeriets EU-nyhedsrapport til Folketinget – 2. halvår 2008, som er oversendt til udvalget den 6. oktober 2008 (jf. alm. del, bilag 2).

 

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.           33 92 33 50

Fax          33 12 37 78

CVR-nr    10 09 24 85

[email protected]

www.oem.dk

 

 

 



[1] HNS er en forkortelse for Hazardous and Noxious Substances, dvs. farlige og skadelige stoffer.