Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
EPU Alm.del
Offentligt
681024_0001.png
681024_0002.png
KLIMA- OG ENERGIMINISTERIET
MINISTEREN
Folketingets Energipolitiske UdvalgChristiansborg1240 København K
DatoJ nr.
11. maj 20091003-0176
Energipolitisk Udvalg har i brev af 15. april 2009 stillet mig følgende spørgsmål 90 alm. del, som jeghermed skal besvare.

Spørgsmål 90:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 7. april 2009 fra Energibyen Frederikshavn, jf. EPUalm. del – bilag 251.”

Svar:

Initiativet ”Energibyen Frederikshavn” er ambitiøst og perspektivrigt. Det har vakt stor interesse både iind- og udland. Dette har blandt andet givet sig udslag i et spændende internationalt samarbejde medShanghai i Kina. Frederikshavn har fokus på bæredygtig vækst og kobling til erhverv. Målet er, at Frede-rikshavn by skal være 100 pct. forsynet med vedvarende energi i 2015.Mange af de idéer, projektet for Frederikshavn bygger på, forekommer at være holdbare og værd at føreud i livet. Men det gælder ikke nødvendigvis dem alle. I henvendelsen af 7. april 2009 til EnergipolitiskUdvalg fokuserer Energibyen Frederikshavn især på den del af projektet, der vedrører brug af biogas tiltransportbrændstof. Således som dette er beskrevet, rummer det flere forhold, der ikke forekommer op-timale.Det er Klima- og Energiministeriets vurdering, at biogas bruges mest effektivt – økonomisk, miljø-,energi- og klimamæssigt – til kraftvarme. Hvis der før eller siden træffes beslutning om at bruge gassom transportbrændstof, vil den naturgas, som erstattes af biogas i kraftvarmeværkerne, være til rådig-hed til transport. Her ved vil man de facto opnå det samme, som ved direkte brug af biogas til transport,men blot langt mere omkostningseffektivt og også mere energieffektivt, idet den opgradering, som ernødvendig, hvis biogas skal bruges til transport, kan spares.Den foreliggende plan for Energibyen Frederikshavn indebærer det modsatte. Ifølge planen skal denbiogas, der i dag anvendes til kraftvarme på renseanlægget i Skagen, i stedet opgraderes og indpumpespå naturgasnettet i Skagen. Konceptet indebærer videre, at gassen skal sendes via naturgasnettet fraSkagen til Frederikshavn og her bruges i bilerne – som biogas. Fysisk vil der imidlertid næppe være retmeget af biogassen fra Skagen, der vil kunne nå Frederikshavn, idet kraftvarmeværket i Skagen har etnaturgasforbrug, der er omkring 20 gange større end biogasmængden fra Skagen Renseanlæg. Som detforeligger, risikerer projektet derfor – hvis det realiseres – kritik for, at biogas, der i dag anvendes tilkraftvarme på Skagen Renseanlæg, opgraderes med betydelige omkostninger, hvorefter gassen føres enkort vej via naturgasnettet til kraftvarmebrug i det store kraftvarmeværk i Skagen. Dette giver ikke me-KLIMA- OG ENERGIMINISTERIETStormgade 2-61470 København KTlf33 92 28 00Fax 33 92 28 01E-mail: [email protected]www.kemin.dk
ning.
Side 2/2
Energibyen Frederikshavn appellerer til, at biogas, der distribueres via naturgasnettet, afgiftsfritages.Jeg kan oplyse, at det indgår i Grøn Vækst, at regeringen tilskudsmæssigt vil ligestille afsætning af bio-gas til henholdsvis kraftvarmeværkerne og til naturgasnettet.Energibyen Frederikshavn opfordrer desuden til, at de såkaldte bifuel-biler fritages for registreringsaf-gift. Det er Skatteministeriet, der er ressortministerium herfor. Jeg kan oplyse, at der er nedsat et bilbe-skatningsudvalg, der skal se på indførsel af kørselsafgifter i sammenhæng med en omlægning af regi-streringsafgiften. Det forventes at der i den sammenhæng vil blive en øget begunstigelse af biler udfra energiøkonomiske og miljømæssige forhold. Udvalget forventes at afrapportere inden udgangen af2009.
Med venlig hilsen
Connie Hedegaard