Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
EPU Alm.del
Offentligt
677528_0001.png
677528_0002.png
KLIMA- OG ENERGIMINISTERIET
MINISTEREN
Folketingets Energipolitiske UdvalgChristiansborg1240 København K
DatoJ nr.
4. maj 2009
Energipolitisk Udvalg har i brev af 8. april 2009 stillet mig følgende spørgsmål 87 alm. del, som jeghermed skal besvare.

Spørgsmål 87:

"Idet der henvises til synteserapporten "Klimaændringer 2007 - sammendrag for beslutningstagere" (Detmellemstatslige panel om klimaændringer, fjerde vurderingsrapport, 2008) bedes ministeren oversende for-retningsordenen (instrukser, vejledninger) for panelets arbejde samt redegøre detaljeret for, hvordan der op-nås enighed om, hvilke resultater, der skal med i den endelige rapport."

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for DMI og Energistyrelsen, som deltog i udarbejdelsen af ”Klimaændringer2007 - Sammendrag for beslutningstagere” og kan henvise til nedennævnte svar:”FN’s Klimapanel (IPCC) udarbejder alle rapporter under anvendelse af nedskrevne retningslinjer. Disse ret-ningslinjer er ikke oversat til dansk. I dokumentet:”Procedures for the preparation, review, acceptance,adoption, approval and publication of IPCC reports”(sehttp://www.ipcc.ch/pdf/ipcc-principles/ipcc-principles-appendix-a.pdf)redegøres detaljeret for gældende regler.Udarbejdelsen af den Fjerde Hovedrapport begyndte i 2003. I dokumentet:”Revised proposal for a Synthe-sis Report of the IPCC Fourth Assessment Report (AR4 SYR)”(sehttp://www.ipcc.ch/meetings/session22/doc5-rev1.pdf) er indholdet af den Fjerde Hovedrapport og proces-sen for udarbejdelse af sammendraget af rapporten nærmere beskrevet.Forskerne – der er udvalgt på baggrund af deres CV som hovedforfattere og bidragydere - vurderer på bag-grund af eksisterende litteratur, som er offentliggjort frem til og med 2006, hvorvidt der foreligger ny aner-kendt videnskabelig forskning, som bør indgå i den Fjerde Hovedrapport. De udformer i fællesskab et tekst-udkast, som derefter sendes i høring i to omgange (jf. de beskrevne procedurer). På baggrund af den indkom-ne kritik er forfatterne forpligtede til hver gang enten at imødekomme kritikken eller begrunde en afvisningaf kritikken direkte overfor de eksterne forskere, der har fremsat kritikken. Derefter gennemgår forfatterpa-nelet kapitel for kapitel hvilke nye forskningsresultater, der bør fremhæves i sammenfatningen af det enkeltekapitel. Når der er enighed mellem forfatterne til de enkelte kapitler, samles kredsen af hovedforfattere fra deenkelte kapitler til et møde, hvor de beslutter hvilke temaer, der skal med i sammenfatningen for den enkeltearbejdsgruppe. På tilsvarende vis udformes sammenfatningen for de øvrige arbejdsgrupper. Når disse tresammenfatninger er afstemt med hinanden, sendes de til godkendelse i den samlede forfatterkreds. Dereftersendes sammenfatningerne enkeltvis til kritisk granskning blandt fageksperter i alle de lande, der er med-KLIMA- OG ENERGIMINISTERIETStormgade 2-61470 København KTlf33 92 28 00Fax 33 92 28 01E-mail: [email protected]www.kemin.dk
Side 2/2
lemmer af IPCC. På baggrund af de indkomne kommentarer rettes sammenfatningerne til, og de sendes tilslut til godkendelse i de enkelte lande. På baggrund af medlemslandenes vurderinger samles forfatterne igenfor at vurdere, om de kan indarbejde kritikken eller alternativt afvise landenes kritik. Derefter fremlæggerpanelets forfattere sammenfatningen i plenum, hvor teksten i sammendraget med forfatternes accept god-kendes linje for linje. At teksten godkendes ved enstemmighed i plenum betyder i praksis, at - er der ikkeenighed - så kommer teksten ikke med i sammenfatningen. Denne procedure er i realiteten med til at beskyt-te selv meget små mindretal i plenum.”Jeg vil på denne baggrund gerne understrege, at der således ikke er politiske beslutningstagere, der stemmerom formuleringerne i IPCC's sammenfatning for beslutningstagere. Der er tale om internationale faglige eks-perter, som træffer beslutning på baggrund af ovennævnte retningslinjer.
Med venlig hilsen
Connie Hedegaard