Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
EPU Alm.del
Offentligt
671042_0001.png
671042_0002.png
J.nr. BLS-101-00899Den 21. april 2009

Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 70 (alm. del) stillet af Det Ener-

gipolitiske Udvalg. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen

(EL).

Spørgsmål 70

Vil ministeren redegøre for, hvilke stramninger i forhold til reglerne, som devar da området blev administreret af amterne, der er blevet indføjet i det nyeudkast til cirkulære om vindmølleplanlægning, og hvad der er baggrundenfor disse stramninger?

Svar

Cirkulæret og vejledning erstatter henholdsvis cirkulære nr. 100 af 10. juni1999 og vejledning nr. 39 af 7. marts 2001. Revision af cirkulæret er enkonsekvens af den ændring af planloven, som skete i forbindelse medkommunalreformen. Der er samtidig indarbejdet en række ændringer somfølge af udviklingen af møllestørrelser på op til 150 meter og de analyser afindpasning i landskabet, som blev foretaget i forbindelse med Planlæg-ningsudvalget for vindmøller på land.Cirkulæret retter sig til kommunalbestyrelserne. Det fastholder hovedprin-cipperne om, at udpegningen af vindmølleområder skal ske i den overord-nede planlægning, det vil sige i kommuneplanens retningslinjedel.De væsentligste ændringer er:

1. Der må ikke planlægges for vindmøller med en totalhøjde på

150 meter eller derover.

I Planlægningsudvalgets rapport om vindmøller er anført, at vindmøller over150 meter vil påvirke miljøet væsentligt alene som følge af de skærpedekrav til lysafmærkning af hensyn til flysikkerheden. Det foreslås derfor, atder kun med miljøministerens særlige godkendelse vil kunne opstilles vind-møller på 150 meter eller derover på land. Ændringen er i overensstemmel-se med, at miljøministeren (miljøcentrene) allerede har overtaget kommu-nalbestyrelsernes opgaver og beføjelser som VVM-myndighed for vindmøl-ler på 150 meter totalhøjde eller derover.
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk

2. Der kræves en særlig redegørelse, hvis nye møller opstilles

nærmere end 4,5 km. fra eksisterende eller planlagte vindmøl-

ler.

I det nuværende cirkulære er grænsen sat til 2,5 km. Analysen af de sto-re møllers indpasning i landskabet peger på, at møller med en afstandpå ca. 4,5 km. fremstår klart adskilt. Det skal dog understreges, at møl-legrupper kan opstilles tættere end 4,5 km. Det kræver, at der udarbej-des en særlig redegørelse for, at den landskabelige indvirkning samletset er ubetænkelig.

3. Miljøministeren kan i særlige tilfælde i forbindelse med plan-

lægning for forsøgsmøller fravige kravene om, at vindmøller

skal opstilles et let opfatteligt geometrisk mønster, og at vind-

møller ikke må være over 150 meter.

Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med udpegningen af områder tilforsøgsmøller. Bestemmelsen gør det muligt at fravige kravene om en stør-ste totalhøjde på 150 meter og et i forhold til landskabet let opfatteligt geo-metrisk mønster for forsøgsmøller. Forsøgsmøller vil have forskellige udse-ender og højder, og det er derfor vanskeligt at opstille dem i et harmoniskmønster.

4. Hensyn til landskab, natur, miljø m.v. varetages i VVM-regler og

loven om miljøvurdering.

Det kan desuden nævnes, at cirkulæret skal ses i sammenhæng med be-kendtgørelsen om VVM (nr. 1335 af 6. december 2006). Efter denne be-kendtgørelse skal virkningerne på miljøet vurderes for projekter til opstillingaf vindmøller med mere end 3 møller eller med større totalhøjde end 80meter. Derudover skal det ses i sammenhæng med Lov om miljøvurderingaf planer og programmer. Ifølge loven skal der redegøres for vindmøllepla-ners indvirkning på miljøet. Disse regler erstatter en række af kravene i dettidligere cirkulære og vejledning.
2