Folketingets Energipolitiske Udvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             30. marts 2009

J nr. 1003-0149


Energipolitisk Udvalg har i brev af 9. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 56 alm. del, stillet efter ønske fra Anne Grete Holmsgaard (SF), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål 56:

 

"Hvilke initiativer har ministeren taget på nationalt plan for at sikre, at de opladestationer/stik, DONG vil etablere som led i ”Better Place”, bliver baseret på åbne standarder, så alle elbiler vil have mulighed for at lade op,  uanset om de er en del af DONG’s projekt eller kommer på markedet ad andre kanaler?"

 

Svar:

 

Jeg lægger stor vægt på, at etablering af infrastruktur for elbiler med opladestationer/stik baseres på åbne standarder. Det er et vigtigt hensyn at sikre, at alle elbiler kan benytte samme infrastruktur til ladning af batterier. I udgangspunktet eksisterer der ikke nogen standarder for opladestationer/stik. Samtidig er der tale om et privat, kommercielt initiativ, der kan realiseres, hvis det opfylder gældende lovgivning, og nødvendige tilladelser indhentes. Opladestationer, som ikke er kompatible eller åbne for kunderne, vil kunne påvirke konkurrencen i negativ retning, da efterspørgslen efter elbiler, alt andet lige, vil afhænge af antallet af kompatible opladestationer.

 

Generelt er de konkurrencemæssige aspekter vedrørende elbiler derfor et vigtigt spørgsmål i forhold til udrulning af et større antal elbiler på det danske marked. Energistyrelsen er i løbende kontakt med Konkurrencestyrelsen bl.a. for at sikre, at der ikke skabes eneretslignende tilstande på elbilsmarkedet.

 

Konkurrencestyrelsen anbefaler, at der ikke gives eneret til etablering af elstandere i Danmark, da dette vil afskære aktuelle og potentielle leverandører fra markedet. Opstilling af ladestationer kræver ikke tilladelse, og opstiller har krav på at modtage strøm. Opstiller skal indgå en aftale om nettilslutning med det lokale netselskab, der har forsyningspligten og skal samtidig betale for de nødvendige tilslutningsomkostninger forbundet hermed. Derfor vil en eneret eller eneretslignende situation næppe være sandsynlig. Dertil kommer, at Elforsyningsloven giver enhver elforbruger ret til selv at vælge elleverandør. 

 

Better Place Denmark har offentligt givet udtryk for, at de ikke har interesse i at lukke markedet for elbiler, så det alene er Better Place’s biler, der kan benytte lade- og batteriinfrastruktur. De må således formodes at ville drive udviklingen frem mod en standardisering med forholdsvis få formater, der ikke afhænger af bilmærket.

 

Der henvises i øvrigt til svar på spørgsmål 50, for så vidt angår indsatsen på internationalt niveau, for etablering af standarder på området.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Connie Hedegaard