Folketingets Energipolitiske Udvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             16. februar 2009

J nr.              


Energipolitisk Udvalg har i brev af 3. februar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 48 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Gjerskov (S).

 

Spørgsmål 48:

 

"Ministeren bedes i forlængelse af EPU alm. del - spm. 47 især kommentere sætningen: "Energitilsyn og Energiklagenævn har nemlig indført en ny praksis, hvorefter man afviser at behandle klager fra fjernvarmeforbrugerne" i henvendelsen af 26. januar 2009 fra Slagslunde Fjernvarmelaug, jf. EPU alm. del - bilag 136."

 

Svar:

 

Slagslunde Fjernvarmelaug angiver, at Energitilsynet og Energiklagenævnet har indført en ny praksis for behandling af klager fra fjernvarmeforbrugere. Jeg kan oplyse, at der ikke er indført nogen ny praksis pÃ¥ omrÃ¥det.

 

Energitilsynet er den tilsynsmyndighed, der holder øjne med bl.a. varmeforsyningsvirksomhedernes prisføring og som træffer generelle afgørelser herom. Energitilsynet har ikke beføjelse til at behandle klager om afgørelser. Energiklagenævnet er en klageinstans, der behandler klager om afgørelser om f.eks. varmepriser.

 

Jeg kan oplyse, at en individuel fjernvarmeforbruger i henhold til forvaltningsretten er ikke klageberettiget, når Energitilsynet træffer afgørelse i en tilsynssag. Det skyldes, at et værks prispolitik ikke kun berører den enkelte forbruger, der har anmeldt sagen til Energitilsynet, men flere forbrugere eller hele forbrugerkredsen.

 

Hvis en forbruger påpeger et relevant forhold, kan Energitilsynet behandle forholdet som en tilsynssag. Det aktuelle forhold om E.ONs prisføring i bl.a. Slagslunde behandles af Energitilsynet som en tilsynssag, og Energitilsynet har af egen drift åbnet en sag herom.

 

Med venlig hilsen

 

 

Connie Hedegaard