Folketingets Energipolitiske Udvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             16. februar 2009

J nr.              


Energipolitisk Udvalg har i brev af 30. januar 2009 stillet mig følgende spørgsmål 47 alm. del, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål 47:

 

" Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26. januar 2009 fra Slagslunde Fjernvarmelaug, jf. EPU alm. del - bilag 136."

 

Svar:

 

Jeg kan oplyse, at Energitilsynet – som er den myndighed, der fører tilsyn med varmepriser– har en verserende sag om flere af E.ON’s værker. Energitilsynet oplyser følgende, hvortil jeg henholder mig:

”Energitilsynet har af egen drift taget spørgsmålet om E.ON Varme Danmark ApS prisfastsættelse op til vurdering. Det er blandt andet sket på baggrund af en række henvendelser til Energitilsynet om sagen. Energitilsynet har derfor endnu ikke taget stilling til, om den prisstigning, som kunder hos E.ON har oplevet, er i overensstemmelse med varmeforsyningsloven, herunder til om den anvendte tarifering er rimelig, spørgsmålet om koncerninterne kontrakter, underskud, udtrædelsesgodtgørelse mv. Sådan problemstillinger er nævnt i nogle af de henvendelser, sekretariatet har modtaget, og indgår derfor i sagen.

Regler for klageberettigelse og sagsbehandling i øvrigt fastsættes af forvaltningsretten. En henvendelse kan være udformet som klage eller blot pege på forhold, som nogen synes er relevant at inddrage. Energitilsynet er som tilsynsmyndighed forpligtet til at behandle en problemstilling, hvis den giver begrundet mistanke om, at et forhold ikke er korrekt. Derfor bliver oplysninger, der er relevante for sekretariatets sagsbehandling, inddraget, uanset hvordan henvendelsen er udformet. Hvis en forbruger påpeger et relevant forhold, men ikke er klageberettiget, afvises forbrugeren som klager, og forholdet behandles i stedet som en tilsynssag. Dette sker, hvis der ikke er grundlag for, at denne person behandles særligt i forhold til f.eks. de øvrige forbrugere.

Energitilsynet kan i medfør af varmeforsyningsloven indhente oplysninger, som er nødvendige for tilsynets arbejde. Sekretariatet kan derimod ikke fremskaffe oplysninger med den begrundelse, at andre end sekretariatet har brug for dem. Videregivelse af oplysninger, der er indgået til Energitilsynet, fastsættes i øvrigt af bestemmelser i offentlighedsloven og forvaltningsloven. Energitilsynet sikrer gennemsigtighed om tariffer, rabatter og andre betingelser ved både elektronisk og manuelt af føre et register over anmeldte priser, budgetter samt regnskaber, som alle har adgang til.”

 

Med venlig hilsen

 

 

Connie Hedegaard