|
|
|
Folketingets Energipolitiske Udvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            12. januar 2009 J nr.             |
|
Energipolitisk Udvalg har i brev af 25. november 2008 stillet mig følgende
spørgsmål 20 alm. del, som jeg hermed skal
besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21/11-08 fra Ribe Biogas A/S om afregning af biogas i forhold til varmeforsyningsloven, jf. EPU alm. del – bilag 58."
Hensigten med forhøjelsen af afregningsprisen for biogasbaseret el, jf. den energipolitiske aftale af 21. februar 2008 og lovgivningen herom i juni 2008, er at forstærke incitamentet til biogasproduktion og opnå ny fremdrift i udbygningen af eksisterende og etableringen af nye biogasanlæg.
Ribe Biogas A/S anførte i sin henvendelse af 6. juni 2008 til Energipolitisk Udvalg, at varmeforsyningsloven i flere tilfælde hindrer, at en øget betaling for biogasbaseret el kan tilfalde biogasanlæggene, og at dette er i modsætning til hensigten med den forhøjede elafregning.
Energistyrelsen har i vedlagte notat redegjort for sagen, som vedrører lov om varmeforsyning. Det fremgår af lovens § 2, at biogasleverandører er omfattet af lovens bestemmelser for kollektive varmeforsyningsanlæg, når de leverer energi til bygningsopvarmning. Det fremgår endvidere af lovens § 20 b, at biogasselskaber i så tilfælde kan indregne et overskud. Overgrænsen herfor fastsættes af Energitilsynet efter en rimelighedsvurdering. Disse biogasselskaber er herved underlagt et såkaldt modificeret hvile-i-sig-selv princip.
Det er et vigtigt overordnet hensyn i varmeforsyningsloven at beskytte varmeforbrugerne. Fjernvarmeselskaber er naturlige monopoler, og deres energiforsyning er ikke i alle tilfælde konkurrenceudsat. Det er dog ikke dette, der er tilfældet, når biogas leveres til et i øvrigt naturgasfyret decentralt kraftvarmeværk.
Connie Hedegaard