Boligudvalget 2008-09
BOU Alm.del
Offentligt
701292_0001.png
701292_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
23. juni 2009

Endelig besvarelse af spørgsmål 95 alm. del stillet af Boligudvalget

den 16. april 2009 efter ønske af Bjarne Laustsen (S).

ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K

Spørgsmål 95:

Ministeren bedes kommentere indslaget fra den 17. december 2008 kl.22.20 på TV2nord.dk om forurenede grunde. Ministeren bedes herunderoplyse, om ministeren er indstillet på at lave en lovændring, der kan sikre,at borgere fremover får de nødvendige oplysninger, der skal sikre mod atlignende sager opstår.

Svar:

Jeg skal hermed vende tilbage med endeligt svar på Boligudvalgetsspørgsmål 95 alm. del.Spørgsmålet er stillet på baggrund af en konkret sag, som har verseret forbyretten. Byrettens dom er nu anket til Landsretten, og jeg kan derfor ik-ke tage stilling til den konkrete sag.Som nævnt i mit foreløbige svar af 7. maj 2009, har jeg anmodet miljø-ministeren om et bidrag til besvarelsen. Miljøministeriet har oplyst migfølgende, hvortil jeg kan henholde mig:”Spørgsmålet om at sikre, at de nødvendige oplysninger fremlægges ved,at det for eksempel også skal fremgå af det kommunale ejendomsoplys-ningsskema, at der tidligere har været forureningssager på ejendommen,ligger uden for Miljøministeriets kompetence.Spørgsmålet om registrering af jordforureninger reguleres i dag af jord-forureningsloven. Loven trådte i kraft den 1. januar 2000.I den konkrete sag fandt forureningen og oprydningen sted i 1992. Detfremgår af sagen, at oprydningen blev foretaget på en sådan måde, at derblev efterladt en restforurening.I 1992 var det affaldsdepotloven, der var gældende. I henhold til affalds-depotloven skulle ejeren eller brugeren ved konstatering af en forureningaf jorden underrette kommunalbestyrelsen om dette. Kommunalbestyrel-sen skulle herefter give meddelelse til det daværende Amtsråd om forure-ningen.
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
Hvis der var tale om et depot indeholdende olieaffald, der var spildt førden 1. november 1972, og hvis depotet havde skadelige virkninger påmennesker og miljø, skulle der ske registrering af forureningen i henholdtil affaldsdepotloven. Dvs. at affaldsdepotloven alene stillede krav om re-gistrering af olieforurening fra før 1. november 1972.Da forureningen er sket efter 1972, var der således ikke pligt til registre-ring af forureningen efter affaldsdepotloven, og forureningen er derforheller ikke registreret i tingbogen.Da jordforureningsloven trådte i kraft den 1. januar 2000, blev der etable-ret hjemmel til at registrere jordforureninger ved kortlægning, uansethvornår forureningen er sket. Reglerne om kortlægning af jordforureningtjener tre formål. For det første skal kortlægningen tjene som grundlag forregionernes prioritering af den offentlige indsats. For det andet skal kort-lægning forebygge skader ved den nuværende arealanvendelse. Endeligskal kortlægning udgøre en oplysning for kommende købere og långive-re.Hvis der i dag, efter der er foretaget oprensning, efterlades en restforure-ning, vil grunden blive kortlagt som forurenet. Samtidig med at regionenunderretter grundejeren og kommunen om kortlægningen, indføres op-lysningen om det kortlagte areal i matrikelregisteret, og overføres hereftertil tingbogens noteringsdel. En ejendomskøber er således i dag sikker påat få oplysningerne om en kortlægning.Da der i dag er etableret et kortlægningssystem, som sikrer at køberne fåroplysninger om efterladte restforureninger, der kortlægges, findes det ik-ke nødvendigt at ændre jordforureningsloven.”