Boligudvalget 2008-09
BOU Alm.del
Offentligt
623019_0001.png
623019_0002.png
Folketingets Boligudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 9. december 2008
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
LNI/ J.nr. 2008-7467
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 14. november2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmålnr. 7 (BOU Alm. del).
Spørgsmål nr. 7:”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 15. februar 2008 fra Inger ogAnton Hansen vedrørende økonomi til vedligeholdelse af andelsboligfor-ening, jf. alm. del - bilag 18.”
Svar:Det fremgår af henvendelsen fra Inger og Anton Hansen, at der er tale omen almen (andels)boligorganisation.Efter gældende regler skal almene boligorganisationer foretage passendehenlæggelser til vedligeholdelse af ejendommen. Henlæggelsernes størrelsefastsættes på baggrund af en vedligeholdelses- og fornyelsesplan, dermindst skal omfatte behovet for vedligeholdelse i de kommende 10 år. Dermå ikke henlægges til forbedringsarbejder. Beboerne træffer - via beboer-demokratiet - afgørelse om, hvorvidt planlægningsperioden for vedligehol-delsesarbejder skal være mere end 10 år. Ejendommens vedligeholdelses-tilstand skal gennemgås regelmæssigt med henblik på en justering af hen-læggelserne til de arbejder, der skal gennemføres i planperioden.Bag reglerne ligger det helt grundlæggende hensyn, at det bør være de be-boere, som ”nedslider” bygningsdele og tekniske installationer mv., somogså betaler for tilsvarende opsparing til vedligeholdelsesarbejder. Reglerneom henlæggelser til vedligeholdelse bidrager endvidere til udjævning af ud-gifterne ved større vedligeholdelsesarbejder og dermed til at sikre en jævnhuslejeudvikling.
2
Jeg kan bekræfte, at huslejen ikke nedsættes, når de lån, der er optaget iforbindelse med finansiering af nyt byggeri er udløbet. De midler, der frigø-res herved, indbetales dels til Landsbyggefonden og dels til boligorganisati-onens dispositionsfond. Landsbyggefonden anvender de indbetalte midler tilat finansiere en renoveringsstøtteordning, en pulje til social og forebyggendeindsats i problemramte boligafdelinger m.v. samt en andel af den offentligestøtte til nybyggeriet. Den andel af de frigjorte midler, der indbetales til bolig-organisationens dispositionsfond, anvendes efter gældende regler til tilsva-rende formål, som Landsbyggefonden yder støtte til.De almene boligorganisationer er non - profit organisationer. Det betyderbl.a., at der ikke må budgetteres med overskud i boligafdelingerne. Opstårder alligevel et overskud, skal dette anvendes til ganske bestemte formål,herunder navnlig til dækning af underfinansiering eller underskud fra tidligereår. Hvis overskuddet er en følge af, at der ikke betales ydelse på realkredit-lånet de første 3 måneder efter låneoptagelsen, kan overskuddet dog over-føres til en særlig reguleringskonto. Jeg har noteret mig, at Århus Kommune,som fører tilsyn med boligorganisationen, i den konkrete sag har taget håndom spørgsmålet vedrørende afviklingen af indeståendet på denne konto.Afslutningsvis kan jeg oplyse, at jeg finder de omtalte regler både rimelige oghensigtsmæssige. De er således medvirkende til at sikre en balance mellempå den ene side hensynet til en passende vedligeholdelsestilstand og jævnhuslejeudvikling i den almene boligsektor og på den anden side hensynet tilde enkelte lejere. Samtidig giver de mulighed for en vis udligning mellemvelkonsoliderede afdelinger og afdelinger med økonomiske eller andre van-skeligheder.
Karen Jespersen/ Mikael L. Kristensen