Boligudvalget 2008-09
BOU Alm.del
Offentligt
Justitsministeriet
Dato:Dok.:Sagnr.:
10. februar 2009MOA406292008-792-0772
Udkast til tale
Til brug ved besvarelsen af samrådsspørgsmål I stilletden 19. december 2008 af Folketingets Boligudvalg(Alm. del) til justitsministeren og velfærdsministeren
Spørgsmål I”Er ministeren indstillet på at justere den nugældendelovgivning om videoovervågning af boligområder m.v.,med henblik på at imødekomme et ønske fra mange bo-ligforeninger om at der fastsættes klare regler for opsæt-ning, registrering og brug af billedmaterialet m.m.?”
Svar:
1.Samrådsspørgsmålet angår boligforeningers adgang tilat foretage tv-overvågning af boligområder mv. og denefterfølgende brug af dette materiale. Spørgsmålet er stil-
let både til mig og velfærdsministeren. Jeg vil starte medat svare på spørgsmålet for så vidt angår Justitsministeri-ets område, og herefter vil velfærdsministeren svare ved-rørende sit område.
2.Jeg vil gerne starte med at slå fast, at jeg har stor for-ståelse for, at boligforeninger i stærkt belastede områderkan have ønske om at foretage tv-overvågning af områ-der, som benyttes til almindelig færdsel.
Jeg er som justitsminister meget optaget af at sikre, at debeboere, som oplever, at deres boligområde bliver chika-neret af hærværk, uro og ildspåsættelser mv., får en trygog sikker hverdag, og jeg har med stort udbytte besøgtbl.a. boligområderne i Ishøj, Askerødparken og Mjøll-nerparken.
Jeg vil gerne understrege, at politiet er meget opmærk-som på problemerne med uro og utryghed i visse stærktbelastede boligområder, og jeg har forstået, at de større2
boligselskaber i uroplagede boligområder har en løbendekontakt til det lokale politi. Det gælder både den konkretepolitimæssige indsats over for uro, hærværk mv. og dengenerelle forebyggende indsats i disse områder, som vel-færdsministeren også vil komme ind på.
Politiet har i den forbindelse også stor fokus på at sikreen tæt politimæssig tilstedeværelse i uroplagede boligom-råder, herunder f.eks. i Gjellerup-området.
Jeg kan tilføje, at politiet efter de gældende regler efteren politifaglig vurdering kan iværksætte tv-overvågningaf frit tilgængelige områder, herunder i boligforeninger.Jeg har forstået, at Midt- og Vestsjællands Politi har be-sluttet at iværksætte tv-overvågning i Askerødparken vedHundige, og at denne overvågning forventes at være påplads sidst på foråret i år.
3
3.Jeg vil nu vende mig mod det, som er temaet for sam-rådet i dag: Boligforeningers muligheder for at tv-overvåge frit tilgængelige områder.
De gældende regler om privates adgang til at tv-overvågeoffentligt tilgængelige arealer giver ikke mulighed for, atboligforeninger kan tv-overvåge frit tilgængelige områ-der i bebyggelsen.
Reglerne herom findes i tv-overvågningsloven, der inde-holder et almindeligt forbud mod privates tv-overvågningaf områder, der benyttes til almindelig færdsel. Lovenindeholder nogle undtagelser til dette generelle forbud,men de åbner ikke mulighed for, at f.eks. boligforeningerkan foretage tv-overvågning af bl.a. parkeringspladser,stiarealer eller andre åbne arealer i boligområdet.
Tv-overvågningsloven regulerer ikke, i hvilket omfangf.eks. en boligforening kan tv-overvåge områder, somikke er frit tilgængelige, f.eks. aflåste cykel- eller parke-4
ringskældre. Det afhænger bl.a. af reglerne i persondata-loven om, at en behandling af personoplysninger i detenkelte tilfælde skal være saglig og proportional.
4.Reglerne om privates tv-overvågning er udformet udfra en afvejning af hensynet til privatlivets fred, herunderborgernes adgang til at kunne færdes i det offentlige rumuden at blive tv-overvåget, over for hensynet til, at det ivisse tilfælde kan være velbegrundet, at private har mu-lighed for at tv-overvåge frit tilgængelige steder, hvis deter nødvendigt af hensyn til kriminalitetsforebyggelse mv.
Reglerne i tv-overvågningsloven er blevet nøje overvejetog revideret for nylig ved en lovændring i 2007, der byg-gede på en betænkning fra et sagkyndigt udvalg – det så-kaldte Tv-overvågningsudvalg.
På baggrund af Tv-overvågningsudvalgets betænkningblev der i 2007 givet mulighed for, at bl.a. banker, restau-ranter og detailbutikker kan tv-overvåge egne indgange5
og facader samt når det drejer sig om arealer, der ligger idirekte tilknytning hertil, hvis det er klart nødvendigt afhensyn til kriminalitetsbekæmpelse. Udvalget lagde der-imod ikke op til, at private i visse tilfælde mere genereltskulle have mulighed for at tv-overvåge frit tilgængeligeområder.
En udvidelse af privates muligheder for at foretage tv-overvågning kan rejse en række forskellige spørgsmål, ogdet er selvfølgelig væsentligt at være opmærksom påovervejelserne herom i Tv-overvågningsudvalgets be-tænkning fra 2006. Men det er også væsentligt at væreopmærksom på, at der kan være andre tilfælde, hvor derkan peges på et tilsvarende væsentligt praktisk behov for,at private får mulighed for at foretage tv-overvågning,som ligeledes er begrundet i kriminalpræventive hensyn.
I den seneste tid har der navnlig været peget på, at der iboligforeninger i stærkt belastede områder kan være be-hov for at kunne tv-overvåge også områder, som benyttes6
til almindelig færdsel. Og det er jo også temaet for sam-rådet i dag.
Jeg kan bl.a. henvise til, at det af den seneste udgave afmånedsbladet Boligen (februar-udgaven), der udgives afBoligselskabernes Landsforening, fremgår, at 10 ud af 13blandt de største boligforeninger i landet har givet udtrykfor, at der bør indføres en adgang for foreningerne til attv-overvåge parkeringspladser og stiarealer.
Det fremgår, at dette ønske navnlig er begrundet med destigende problemer med bl.a. bilafbrændinger, uro oghærværk, der har været i en række udsatte boligområder.Herudover peges der på, at der i flere boligforeninger,hvor der i dag er etableret tv-overvågning af ikke offent-ligt tilgængelige arealer som eksempelvis kældre, har væ-ret mindre hærværk, og at beboerne her oplever en størretryghed.
7
Jeg har som tidligere nævnt stor forståelse for dette ønskefra boligforeninger i udsatte og stærkt belastede områderom at kunne tv-overvåge også frit tilgængelige områder.En sådan tv-overvågning kan bl.a. være et redskab, sompolitiet kan bruge til at opklare forbrydelser, og det er mitklare indtryk, at tv-overvågning også kan være med til atskabe øget tryghed og følelse af sikkerhed for det storeflertal af lovlydige beboere og andre, der færdes i sådan-ne udsatte områder.
Det er også mit indtryk, at der blandt beboerne i disseområder er et bredt ønske om at få iværksat tv-overvågning, og at der generelt er en positiv holdningover for tv-overvågning i sådanne belastede områder.
Hertil kommer naturligvis, at tv-overvågning vil kunnehave en kriminalpræventiv effekt over for de typer afkriminalitet – f.eks. hærværk mod biler – der finder sted iudsatte boligområder.
8
5.På denne baggrund er jeg indstillet på at ændre regler-ne i tv-overvågningsloven, så der bliver mulighed for, atf.eks. boligforeninger i udsatte og stærkt belastede områ-der kan få tilladelse til at tv-overvåge frit tilgængeligeområder, f.eks. stiarealer og parkeringspladser, og jegagter at fremsætte et lovforslag herom i begyndelsen afnæste folketingssamling.
Den endelige lovtekniske udformning af sådanne reglerer endnu ikke på plads, men jeg forventer, at der blivertale om en ordning, hvor f.eks. en boligforening i et udsatboligområde under nærmere angivne betingelser kan fåtilladelse fra den lokale politidirektør til i en periode attv-overvåge afgrænsede områder, som benyttes til almin-delig færdsel, f.eks. stiarealer og parkeringspladser i be-byggelsen.
En sådan ordning vil navnlig sigte mod boligforeningermv., men ordningen bør efter min opfattelse udformessåledes, at politiet også vil kunne give tilladelse til tv-9
overvågning i andre boligområder, hvis der søges heromaf en forening eller lignende, som repræsenterer denovervejende del af beboerne i området. Det vil f.eks.kunne dreje sig om en grundejerforening i et beboelses-område, som ligger i nær tilknytning til en belastet bolig-forening, og som oplever nogle af de samme problemer.
En sådan mulighed for tv-overvågning i udsatte og stærktbelastede boligområder vil efter min opfattelse kunnebidrage til at skabe øget tryghed og sikkerhed for beboer-ne i disse områder og vil også kunne være en hjælp forpolitiet i de tilfælde, hvor der f.eks. sker hærværk ellerandre former for kriminalitet i området.
6.Jeg kan i øvrigt tilføje, at det kommende lovforslag omændring af tv-overvågningsloven efter min opfattelse og-så bør give mulighed for, at f.eks. fodboldstadions og an-dre idrætsanlæg kan få tilladelse til at tv-overvåge frittilgængelige områder, f.eks. parkeringspladser, som etled i indsatsen mod hooliganisme, hvor kyniske urostifte-10
re og hærværksmænd ødelægger en sportsoplevelse fordet store flertal af tilskuere.
Der er også her blevet peget på, at det vil være væsentligtfor fodboldstadions mv. at kunne foretage tv-overvågningi forbindelse med en såkaldt højrisiko fodboldkamp, hvorder kan være risiko for uroligheder. Tv-overvågning vilkunne være med til at skabe øget tryghed for det storeflertal af fredelige tilskuere. Den vil samtidig kunne væreen hjælp, hvis der opstår uroligheder, idet kontrollører ogtilkaldt politi hurtigt kan sendes til det rigtige sted om-kring stadion, og en hjælp ved politiets efterfølgende op-klaring af eventuel kriminalitet.
Også i denne situation vil jeg lægge op til en ordning,hvor politidirektøren under nærmere angivne betingelserkan give tilladelse til tv-overvågning ved bestemte fod-boldkampe og andre sportsbegivenheder.
11
Nogle vil måske mene, at vi med de lovændringer, somjeg har skitseret, giver alt for meget plads til privates tv-overvågning og for alvor begynder at nærme os et over-vågningssamfund. Det mener jeg ikke er rigtigt. Der er joikke tale om en fri og ukontrolleret adgang til at foretageprivat tv-overvågning.
Den skitserede ordning bygger således på, at f.eks. enboligforening alene kan iværksætte tv-overvågning, hvisden lokale politidirektør har givet tilladelse. Det er enbetingelse for en sådan tilladelse, at overvågningen haren kriminalpræventiv begrundelse, og politidirektørenskal påse, at tv-overvågningen ikke udstrækkes videre,end hvad disse kriminalpræventive hensyn kan begrunde.Endelig bygger ordningen på, at tilladelse til tv-overvågning kun kan gives i tilfælde, hvor den foreningeller lignende, der søger herom, repræsenterer beboerne iområdet, så det sikres, at der er opbakning fra beboernetil overvågningen af det pågældende boligområde.
12
7.I samrådsspørgsmålet spørges der også til regler omregistreringovervågning.ogbrugafbilledoptagelserfratv-
Jeg kan herom oplyse, at der i forbindelse med den sene-ste ændring i 2007 af tv-overvågningsloven blev gennem-ført en række ændringer af persondataloven for at sikreborgerne en styrket retsbeskyttelse ved tv-overvågning ikriminalitetsforebyggende øjemed.
Der blev således indført særlige regler i persondatalovenom sletning og videregivelse af billed- og lydoptagelsermed personoplysninger, der optages i forbindelse med tv-overvågning i kriminalitetsforebyggende øjemed.
Efter persondatalovens § 26 a må de pågældende opta-gelser kun videregives, hvis (1) der foreligger udtrykke-ligt samtykke hertil fra den berørte person (den registre-rede), (2) videregivelsen følger af lov, eller (3) videregi-velsen sker til politiet i kriminalitetsopklarende øjemed,13
dvs. med henblik på, at oplysningerne kan indgå i en po-litimæssig efterforskning.
De pågældende optagelser skal slettes senest 30 dage ef-ter optagelsen, medmindre det er nødvendigt af hensyn tilden dataansvarliges behandling af en konkret tvist. I givetfald skal den person, som tvisten vedrører, underrettesinden udløbet af 30 dages fristen.
Overtrædelse af disse regler om videregivelse og sletningaf oplysninger straffes efter persondataloven med bødeeller fængsel indtil 4 måneder.
Herudover gælder persondatalovens almindelige reglerom behandling af personoplysninger, herunder lovenskrav om saglighed og proportionalitet.
Disse regler i persondataloven vil i givet fald også gældefor de regler om bl.a. boligforeningers tv-overvågning,som jeg som tidligere nævnt vil fremsætte lovforslag om.14
Efter min opfattelse er der med de gældende regler i per-sondataloven ikke behov for yderligere regler om regi-strering og brug af sådanne billedoptagelser.
8.Hvis jeg kort skal sammenfatte, så bygger reglerne omprivates tv-overvågning på en balance mellem hensynettil privatlivets fred over for hensynet til kriminalitetsfo-rebyggelse og kriminalitetsbekæmpelse. Det er efter minopfattelse vigtigt at sikre bl.a. borgerne i udsatte ogstærkt belastede boligområder en tryg og sikker daglig-hed og et værn mod kriminalitet i nærområdet. Efter minopfattelse vil tv-overvågning i sådanne områder i denforbindelse være et godt og nyttigt redskab, og jeg mener,at vi med den ordning, som jeg har skitseret i dag, ikkevil gå længere, end hvad der er sagligt velbegrundet udfra kriminalpræventive og tryghedsskabende hensyn.
15