Til
Folketinget - Boligudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 47 af 4. februar 2009
 (Alm. del).
Kristian Jensen
                                                                /Birgitte Christensen
                       Â
Idet der henvises til Skattekommissionens forslag til skattereform bedes ministeren oplyse, hvad de årlige økonomiske konsekvenser af reformen vil være for en enlig folkepensionist frem til 2020 ved en antagelse om, at reformen får virkning fra 1. januar 2010. Ved beregningen skal indgå følgende forudsætninger:
a) Pensionisten bor i et parcelhus i hovedstadsområdet.
b) Huset havde en offentlig ejendomsvurdering på 2,5 mio.kr. i 2002, og der skal tages hensyn til udviklingen i den offentlige vurdering.
c) Der skal også tages hensyn til hvis ejendomsværdiskatten ikke længere har udgangspunkt i 2002 vurderinger fra 2011.
d ) Der var ingen lån i huset i 2002. Pensionisten optager i 2002 et lån " Danske prioriteter+ " i Den Dansk Bank på 2 mio. kr., og forventer at forbruge kr. 50.000 kr. årligt.
e ) Pensionisten har derudover kun sin folkepension.
Svar:
De ønskede beregninger fremgår af tabel 1. Her fremgår det, at den samlede skattebetaling for en enlig pensionist med folkepension (inkl. ældrecheck) og de anførte renteudgifter efter gældende regler i 2010 er 42.950 kr., hvoraf 12.800 kr. hidrører fra ejendomsværdiskatten efter gældende regler. Ifølge Skattekommissionens reformforslag vil det samlede rådighedsbeløb i 2010 inkl. afgifter falde med ca. 170 kr. Det er i beregningerne forudsat, at pensionisten hæver 50.000 kr. årligt, og renteudgifterne tillægges gælden.
I kommissoriet for Skattekommissionen fremgÃ¥r det, at †Skattestoppet videreføres uændret før og efter skattereformen. I forbindelse med reformen kan en skat eller afgift sættes op, forudsat at skatten pÃ¥ arbejdsindkomst sænkes tilsvarende. Ejendomsværdiskatten pÃ¥ boliger fastholdes uændret.â€
Skattekommissionen har således i deres reformforslag hverken lagt op til en stigende ejendomsværdiskat eller ændringer i grundlaget for ejendomsværdiskatten. Derfor ville en gennemførelse af Skattekommissionens forslag ikke ændre ved det udgangspunkt, at ejendomsværdiskatten beregnes på grundlag af 2001-ejendomsvurderingen tillagt 5 pct. eller 2002-vurderingen, hvis denne er mindre.
Tages der udgangspunkt i de under pkt. c) anførte forudsætninger, vil grundlaget for ejendomsværdiskatten ændres fra den offentlige ejendomsvurdering på 2,5 mio. kr. i 2002 til en offentlig vurdering på ca. 3,85 mio. kr. i 2009, hvis udviklingen følger forudsætningerne fra Økonomisk Redegørelse, december 2008. En ophævelse af skattestoppet fra 2011 ville isoleret set betyde, at ejendomsværdiskatten for pensionisten ville stige med 10.800 kr.
Ved beregningen af fremtidige skattebetalinger antages det, at folkepensionen og ejendomsvurderingen er konstant i faste priser, samt at realrenten udgør 4 pct. i perioden 2010-2020. Hermed bliver skattebetalingen (inkl. afgifter) i 2020 13.830 kr. højere end ved gældende regler, jf. tabel 1. Stigningen i ejendomsværdiskatten udgør ca. 10.800 kr. af beløbet.
|
Indkomst |
Renteudgifter |
Skattebetaling efter gældende regler |
Skattebetaling ved skattekommissionens udspil1 |
Samlet ændring |
Heraf ændring i ejendomsværdiskatten |
|
Kr. |
Kr. |
Kr. |
Kr. |
Kr. |
Kr. |
2010 |
136.816 |
22.590 |
41.650 |
41.820 |
-170 |
0 |
2011 |
136.816 |
25.490 |
40.680 |
51.880 |
-11.200 |
-10.800 |
2012 |
136.816 |
28.510 |
39.660 |
51.110 |
-11.450 |
-10.800 |
2013 |
136.816 |
31.650 |
38.610 |
50.310 |
-11.700 |
-10.800 |
2014 |
136.816 |
34.920 |
37.510 |
49.480 |
-11.970 |
-10.800 |
2015 |
136.816 |
38.310 |
36.380 |
48.630 |
-12.250 |
-10.800 |
2016 |
136.816 |
41.850 |
35.190 |
47.740 |
-12.550 |
-10.800 |
2017 |
136.816 |
45.520 |
33.960 |
46.810 |
-12.850 |
-10.800 |
2018 |
136.816 |
49.340 |
32.680 |
45.850 |
-13.170 |
-10.800 |
2019 |
136.816 |
53.310 |
31.350 |
44.840 |
-13.490 |
-10.800 |
2020 |
136.816 |
57.450 |
29.960 |
43.790 |
-13.830 |
-10.800 |
Anm: Det er beregningsteknisk forudsat, at Skattekommissionens reformforslag ville træde fuldt i kraft i 2010. I overensstemmelse med Skattekommissionens forslag reguleres den â€grønne check†ikke i perioden.
|
Som nævnt har Skattekommissionen ikke i deres forslag lagt optil en ændring ejendomsværdiskatten. Derfor vil den reelle ændring i skattebetalingen som følge af Skattekommissionens forslag i perioden 2011-2020 være 10.800 kr. pr. år mindre end anført i tabel 1.