Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

SBU/ J.nr. 2008-7467

Folketingets Boligudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 26. februar 2009

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 2. februar 2009 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 40 (BOU Alm. del).

 

­

Spørgsmål nr. 40:

 

”Velfærdsministeren bedes oplyse, om hun kan acceptere, at Samsø Ældreboligselskab skal betale for de beslutninger som den i strid med loven udpegede midlertidige administrator, Boligkontoret Danmark har udført. Skal beboerne betale for den lovstridige administration som Samsø kommune har udøvet i strid med loven?”

 

Svar:

Jeg lægger til grund, at der med spørgsmålet sigtes til Statsforvaltningen Midtjyllands udtalelser af 20. august 2008, 7. november 2008 og 18. december 2008 vedrørende Samsø Kommunes pligt til at foretage partshøring i forbindelse med kommunens beslutning om at indsætte en midlertidig forretningsfører samt statsforvaltningens udtalelser i den forbindelse om, at beslutninger, truffet uden fornøden partshøring, er ulovlige.

 

Jeg kan oplyse, at Statsforvaltningen Midtjylland i brev af 18. december 2008 til Samsø Kommune har gentaget sin opfattelse vedrørende partshøringspligt, herunder at afgørelser uden behørig forudgående partshøring efter statsforvaltningens opfattelse er ulovlige. Statsforvaltningen har ikke forholdt sig til de nærmere konsekvenser af den manglende partshøring. Statsforvaltningen har ”af hensyn til placeringen af et muligt retligt ansvar” anmodet kommunen om yderligere oplysninger om kommunens beslutning om at forlænge den midlertidige administration af ældreboligselskabet, og de aftaler, der er indgået i den forbindelse.

 

Ved brev af 28. januar 2009 har Samsø Kommune indbragt statsforvaltningens udtalelse af 18. december 2008 vedrørende partshøring for Velfærdsministeriet.

 

Statsforvaltningen har i brev af 24. februar 2009 til Samsø Kommunalbestyrelse, som Velfærdsministeriet har modtaget kopi af, bl.a. oplyst, at statsforvaltningen har noteret sig, at Samsø Kommune nu har taget skridt til partshøring forud for beslutninger om at udpege midlertidig forretningsfører eller om at forlænge funktionsperioden for en sådan i henhold til almenboliglovens § 165, stk. 2 og 3. Statsforvaltningen har endvidere udtalt, at da der nu foreligger udtalelser fra afdeling 1 og 3, og da afdeling 2 har haft lejlighed til at udtale sig, foretager statsforvaltningen efter omstændighederne ikke yderligere på dette punkt. Statsforvaltningen forudsætter dog, at fremtidige partshøringer foretages i overensstemmelse med lovgivningens krav.

 

Velfærdsministeriet er ikke i almindelighed klageinstans over for statsforvaltningerne, herunder Statsforvaltningen Midtjylland, men ministeriet kan af egen drift tage spørgsmål om lovligheden af kommunale dispositioner eller undladelser, som statsforvaltningen har udtalt sig om, op til behandling, når ministeriet skønner, at sagen er af principiel eller generel betydning, eller har alvorlig karakter.

 

Velfærdsministeriet behandler på baggrund af Samsø Kommunes henvendelse af 28. januar 2009 for tiden spørgsmålet om, hvorvidt der er grundlag for at tage spørgsmålet om partshøring op til behandling.

 

I forhold til spørgsmålet om betaling for midlertidig administration, kan jeg generelt oplyse, at hvis en kommune beslutter at sætte en almen boligorganisation under midlertidig forretningsførelse i henhold til almenboliglovens § 165, stk. 2 og 3, varetager denne midlertidige forretningsfører driften af boligorganisationen i medfør af den kompetence, den midlertidige forretningsfører har fået tillagt af kommunen. Udover driften kan kommunen endvidere pålægge den midlertidige forretningsfører at udføre særlige opgaver, hvilket normalt fremgår af et kommissorium, som kommunalbestyrelsen vedtager som grundlag for den midlertidige forretningsførelse.

 

Udgiften til den midlertidige forretningsførers administration af boligorganisationen dækkes af det administrationsbidrag, som lejerne normalt betaler for administration af boligorganisationen. Administrationsbidragets størrelse fastsættes således, at de samlede administrationsbidrag dækker den midlertidige forretningsførers udgifter til driftsadministrationen, herunder udgifter for de særlige opgaver den midlertidige forretningsfører har fået i opdrag at udføre af kommunen.

 

 

Karen Jespersen

 

 

 

/ Per Larsen