Skema 9, Ã…rhus Kommune, Kultur og Fritid

Titel på indsats/ projekt

Formål

Tidsperiode

Samlet budget for projektet

 Bevilliget støtte

Effekt af indsatsen

Læsehunger

 

Kategori:

Modvirkning af ghettodannelse.

Projektets overordnede formål har været at øge tosprogede mødres interesse for at stimulere børns sprogtilegnelse og via moderen at styrke børnenes kognitive udvikling og fantasi. Dette skulle ske via arbejdet med fortællinger og højtlæsning i Hasle og Gellerup bibliotekers lokalområder. Enten i bibliotekerne, i daginstitutioner, i Sundhedshuset (Gellerup Bibliotek) eller i forskellige etniske kvindeforeninger.

 

Projektet henvendte sig til børn mellem 4 og 10 år og deres mødre i Gellerup og Hasle bibliotekers lokalområder.

Projektet blev gennemført i perioden 1.1.2004 til 30.6.2005, men var et fællesprojekt for både Gellerup og Hasle biblioteker, som tilsammen dækker Vestbyen

Samlet budget: 776.487 kr.

Biblioteksstyrelsen bevilligede 465.892 kr. til projektet.

Derudover blev 20.000 kr. bevilliget af Danmarks Biblioteksforening, mens Udviklingspuljen i Biblioteker og Borgerservice bidrog med 30.000 kr. Derudover var der en egenfinansiering fra Gellerup og Hasle biblioteker på 260.000 kr.

I forbindelse med projektet blev der registreret flere udlån af børnematerialer samt en større andel af børnelånere på både Hasle og Gellerup Bibliotek.

 

Denne tendens er siden projektets ophør blevet bekræftet, når der fra bibliotekets side er blevet sat fokus på fortælling, bøger, oplæsning enten i samarbejde med dagtilbud eller i samarbejde med områdets folke- og privatskoler.

 

Community Center Gellerup (CCG)

 

Kategori:

Modvirkning af ghettodannelse.

Community Center Gellerup (CCG) er en helhedsindsats, der giver informationer om det danske samfund på mange forskellige måder. En institution, der arbejder for at nedbryde de institutionelle barrierer med udgangspunkt i borgerne og borgernes behov, og som arbejder for at understøtte aktivt medborgerskab.

 

Community Center Gellerup arbejder endvidere for at give borgerne medejerskab af udviklingen af tilbuddene i CCG og at skabe ligeværd for alle borgere i såvel lokalsamfund som i det danske samfund generelt.

 

CCG udnytter forskellige organisationer og forvaltningers kompetencer og ressourcer i et fast struktureret samarbejde og inddrager i forskelligt omfang frivillige organisationer, foreninger og borgere som ligeværdige partnere i samarbejdet. For at kunne udmønte visionerne for CCG er det vigtigt at understøtte og udvikle de rette medarbejderkompetencer og en række partnerskaber og netværk.

Projektperiode 1. januar 2005 med ½ års projektmodning.

Ophør af

projektperiode

20. juni 2007 efterfulgt af idriftsættelse.

 

 

Samlet budget:

827.760 kr.

 

 

 

Finansieringen blev sammensat af 

532.960 kr. i støtte fra Biblioteksstyrelsen,

273.800 kr. i egenfinansiering samt 21.000 kr. i anden finansiering.

 

Community Center Gellerup er idriftsat og består i dag af forskellige offentlige og private aktører. Fra Århus Kommune deltager Gellerup Bibliotek, Børn og Unge, Jobhjørnet under Beskæftigelsesforvaltningen,

samt Folkeinformation under Socialforvaltningen med juridisk rådgivning én gang ugentligt. Fra Region Midtjylland deltager Sundhedshuset. Af private aktører indgår Lektiehjælpen Tusindfryd på frivillig basis, en forening under Dansk Flygtningehjælp samt oplysningsforbun-det FO, der tilbyder danskundervisning under FVU (Forberedende Voksenuddannelse).

 

CCG danner model for etablering af andre med-borgercentre i Danmark i forbindelse med regeringens udspil: ”Lige muligheder for alle”.

Afdelingsbibliotekaren for Gellerup Bibliotek bruges i den forbindelse som konsulent.

 

Projektet har desuden vakt international interesse med oplæg bl.a. på IFLA (International Federation of Library Associations), ligesom CCG modtager adskillige besøg af såvel nationale som internationale gæster.

Untold Stories

 

Kategori: Integration

Hovedformålet med Untold Stories er, at borgere i projektlandene skal dele deres ufortalte historier med hinanden. De deltagende lande er foruden Danmark: Grækenland, Tyskland, Tjekkiet og Schweiz. Desuden deltager England som projektansvarlig.

 

Udover at være et læringsprojekt i digital historiefortælling kan projektet derfor også bruges som ramme for borgerinteraktion på tværs af EU.

 

Projektperioden løber fra december 2007 til udgangen af 2009.

Samlet budget:

396.750 euro (ca. 3 mio. kr.)

 

 

 

 

Projektet er finansieret af de deltagende lande samt Socrates-Grundtvig-programmet under EU, der har bidraget med 297.562 euro (ca. 2,2 mio. kr.).

 

Egenfinansieringen har udgjort 162.000 kr., hvoraf de 81.000 kr. er bidrag fra Udviklings-puljen i Borgerservice og Biblioteker, mens Lokalbibliotekernes 5%-pulje ligeledes har indskudt 81.000 kr.

 

Projektet er midtvejs og afsluttes med udgangen af 2009.

 

Projektet vil blive evalueret i forbindelse med afslutningen.

Bogstart

 

Kategori:

Modvirkning af ghettodannelse.

Bogstart handler om, at børn skal være i direkte kontakt med deres lokalbibliotek fire gange i deres fire første leveår. Indholdet i Bogstartspakkerne varierer efter barnets alder og indeholder både pegebøger, CD’er med musik, billedbøger, boglister, guide til forældrene og meget mere, og dette støttes af Styrelsen for Biblioteker og Medier.

Projektet er en del af Regeringens udspil: ”Lige muligheder for alle”.

 

Projektstart vil finde sted i 2009, og projektet forventes afsluttet ved udgangen af 2012.

Samlet budget: 2.118.000 kr.

 

 

1.300.000 kr. er bevilliget af Styrelsen for Biblioteker og Medier.

Borgerservice og Bibliotekers Udviklingspulje har bidraget med 100.000 kr., mens Lokalbibliotekernes 5%-pulje har bevilliget 306.000 kr.

 

Projektet er nyligt startet, og der kan derfor endnu ikke dokumenteres en effekt. Dog har en besøgsrunde hos lokalforeninger samt til samarbejdspartnere afsløret stor interesse for projektet.

IT for folket

 

Kategori:

Modvirkning af ghettodannelse.

Hovedformålet med projektet er at forankre og forbedre IT-undervisningsaktiviteter til beboerne med henblik på at forbedre borgernes muligheder for at få job.

 

Et delformål er at bygge på ressourcerne i IT-guideforeningen (IT-guideforeningen er frivillige undervisere og vejledere knyttet til biblioteket). Både den enkelte guides og foreningens kompetencer skal styrkes for herigennem bedre at sikre forankringen af undervisningen fremover og for at forbedre guidernes ansættelsesmuligheder i ordinære jobs.

 

Et andet delformål er at arbejde med at skabe en model for, hvordan IT-undervisningen baseret på den frivillige indsats kan organiseres efter projektets afslutning.

 

Desuden er der et ønske om at styrke sociale, kulturelle og beskæftigelsesmæssige kontakter mellem områdets beboere og mellem borgere og eksisterende læringscentre i området via IT-Guideforeningen.

Projektperioden løb fra august 2005 til

maj 2007

Samlet budget: 1.328.000 kr. Projektet endte med et regnskab på kr. 1.006.645.

 

 

 

Projektet blev finansieret ved hjælp af 664.000 kr. fra Urbanmidler EU, 300.000 fra Kultur og Borgerservice i Århus Kommune og endelig 162.864 kr. fra puljen af midler doneret af Bill og Melinda Gates Fonden til Borgerservice og Biblioteker.

 

 

Der var for projektet defineret en række konkrete mål. Alle de opstillede mål er nået.

 

Der har været optaget næsten 100 flere kursister end oprindeligt planlagt, mens der er indledt samarbejder med dobbelt så mange foreninger som forventet.

 

Projektet har været i kontakt med over 1.000 borgere via kurser og introduktioner eller i forbindelse med offentlige inspirationsmøder/events.

 

5 af de 6 ansatte i forløbet har siden fået enten fast arbejde og/eller er startet på en ny uddannelse.

 

Lektieklubben Tusindfryd

 

Kategori:

Integration

Formålet er at yde lektiehjælp, der er målrettet til børn, unge og studerende.

Lektiehjælpen er en løbende indsats, der har fungeret i adskillige år.

Ingen egentlige udgifter, da indsatsen er baseret på frivilligt arbejde.

Ingen.

Lektiehjælpen er tilgængelig fire gange om ugen, og ordningen har tilknyttet omkring 60 frivillige. Gennemsnitligt anvender 25-30 børn, unge og studerende tilbuddet på lektieklubbens åbningsdage.

Globus1

 

Globus1 arbejder på at styrke foreningslivet i Gellerup – og andre socialt udsatte bydele.

2 konsulenter er ansat til at gøre en opsøgende indsats mhp. at styrke foreningslivet.

2005-

1,2 mio. kr. årligt

 

1,2 mio. kr. årligt

 

Evalueringsrapportens

overordnede konklusion er følgende:

”Samlet set står Globus1 i forhold til målopfyldelsen klart stærkest omkring den idrætsmæssige drift, som også synes at være opprioriteret. Strategien er tilsyneladende at motivere lokalområdets unge til at melde sig ind i de lokale foreninger, hvilket også lykkes i en vis udstrækning, mens de øvrige målgrupper og anvendelsesmuligheder struktureres og sættes i rammer som weekendaktiviteter, bl.a. bøn, debatmøder, kulturelle arrangementer og ikke mindst ferieaktiviteter og temadage for børnene. Globus1 er evalueret se: www.aarhuskommune.dk