Boligudvalget 2008-09
BOU Alm.del
Offentligt
764389_0001.png
764389_0002.png
764389_0003.png
Folketingets Boligudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Dato 26. november 2009Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 14. september2009 følger hermed Indenrigs- og Socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 191 (BOU alm. del).
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]www.ism.dk
lJ.nr. 2009-1261
Spørgsmål nr. 191:”Ministeren bedes kommentere vedlagte henvendelse og herunder indhenteoplysninger fra Gentofte Kommune og redegøre for:- Hvordan Gentofte Kommune har ført tilsyn med boligorganisationen,- Huslejestigningen i boligforeningen, idet der særligt ønskes bemærkningertil valget af tagløsning sammenholdt med prisen, burde man have valgt enbilligere løsning, hvad siger nøgletallene for tagrenovering og er belåningenfornuftig.- Om der kan gøres noget for at forhindre den kraftige huslejestigning?”Svar:Tilsynet med de almene boligorganisationer påhviler kommunalbestyrelsen.Kommunalbestyrelsen skal som led i sit tilsyn bl.a. påse, at reglerne omhenlæggelser til vedligeholdelse overholdes. Kommunalbestyrelsen skalligeledes efter de gældende regler godkende huslejeforhøjelser som følge afforbedringsarbejder, der overstiger 1 pct. af lejen.Ministeriet har indhentet en redegørelse fra Gentofte kommunalbestyrelseom den konkrete sag, som er omtalt i Boligudvalgets spørgsmål. En kopi afden nævnte redegørelse af 2. november 2009 vedlægges til orientering.Jeg kan henholde mig til kommunalbestyrelsens redegørelse vedrørendeforløbet af sagen. Kommunalbestyrelsens beskrivelse af regelsættet vedrø-rende henlæggelser giver mig dog anledning til følgende generelle bemærk-ninger:De almene boligorganisationer skal efter gældende regler årligt henlæggepassende beløb til vedligeholdelse af afdelingernes ejendomme. Henlæg-gelsernes størrelse fastsættes på baggrund af en vedligeholdelses- og for-
2
nyelsesplan, som mindst omfatter de kommende 10 år. Planen skal løbendeajourføres på baggrund af en gennemgang af ejendommene.Reglerne skal bidrage til størst mulig udjævning af udgifterne ved størrevedligeholdelsesarbejder og fornyelser og dermed sikre en jævn huslejeud-vikling uden større, pludselige spring i huslejen.Hvis de henlagte midler ikke er tilstrækkelige til gennemførelse af størrevedligeholdelses- og opretningsarbejder, må de pågældende arbejder finan-sieres på anden måde – typisk gennem låneoptagelse med deraf følgendehuslejeforhøjelser. En sådan situation kan f.eks. opstå, hvis nye oplysningerpeger på, at udskiftning af bygningsdele er nødvendig på et tidligere tids-punkt end hidtil vurderet.Indeholder et renoveringsprojekt både elementer af vedligeholdelse og for-bedringer, finansieres vedligeholdelsesdelen af henlagte midler og forbed-ringsdelen af huslejeforhøjelser.De nævnte regelsæt forudsætter således, at vedligeholdelsesarbejder finan-sieres af henlagte midler, således at der normalt ikke er behov for at optagelån til disse arbejder. Baggrunden herfor er, at det er de lejere, som ”slider”på byggeriet, der også skal betale for vedligeholdelsen. Omvendt må hen-lagte midler ikke anvendes til at finansiere forbedringsarbejder. Disse arbej-der skal finansieres på anden måde – typisk via en huslejeforhøjelse hos deaktuelle lejere (som umiddelbart får gavn af forbedringsarbejderne). Der erikke mulighed for at optage afdragsfri lån, hverken til vedligeholdelsesarbej-der eller forbedringsarbejder, da dette vil være ensbetydende med at forsky-de afdragsbyrden til fremtidige lejere.Beboere, der anvises af kommunalbestyrelsen efter reglerne om kommunalanvisningsret, skal betale samme husleje, ligesom de pågældende vil væreberettiget til individuel boligstøtte efter tilsvarende regler som de øvrige leje-re. Dette gælder også i forbindelse med huslejeforhøjelser som følge af re-novering af boligerne. Der er således ikke tale om, at de pågældende lejerefår et særskilt tilskud til lejen i forbindelse med kommunes anvisning.Afslutningsvis kan det oplyses, at styringsreformen af den almene sektor,som blev gennemført med vedtagelsen af L 208 ultimo maj 2009 lægger optil et øget fokus på vedligeholdelsesområdet. Boligorganisationernes forvalt-ning af reglerne om henlæggelser vil således indgå som et særligt ”fokus-punkt” i forbindelse med den årlige styringsdialog med kommunen. Sidelø-bende hermed vil der blive igangsat et arbejde med henblik på at modernise-re de gældende revisions- og regnskabsregler, herunder kontoplaner ogrevisionsinstruks m.v. Det er hensigten, at der i forlængelse heraf skal gen-nemføres en særlig oplysnings- og vejledningsindsats på området, der bl.a.
3
skal sikre, at boligorganisationerne følger de gældende regler om henlæg-gelse til vedligeholdelse.
Karen Ellemann
/ Mikael Lynnerup Kristensen