Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

SBU/ J.nr. 2008-7467

Folketingets Boligudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 10. december 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 26. november 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 19 (BOU Alm. del).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 19:

 

"Ministeren bedes kommentere vedhæftede artikler fra Nordjyske Stiftstidende om byggeriet af Himmerlandsparken i Aars, herunder

- om den praksis, der er beskrevet er lovlig og

- om samme model anvendes i andre af landets kommuner."

 

 

 

Svar:

Af artiklerne fra Nordjyske Stiftstidende fremgår det, at Vesthimmerlands Kommune har købt en grund af Sparekassen Himmerland over fire omgange for i alt 11,5 mio. kr. og videresolgt den til Aars Boligforening for en samlet pris af 25 mio. kr. med henblik på, at boligforeningen skulle opføre almene boliger på grunden. Ifølge avisen er kommunens køb og salg af grundene hver gang sket inden for en kort periode og i to tilfælde inden for samme dag. Det provenu, kommunen fik ved salg af grunden, har ifølge avisen dækket kommunens grundkapital til byggeri af 134 almene boliger, heraf 32 almene plejeboliger.

 

I følge bekendtgørelse om støtte til almene boliger (støttebekendtgørelsen) må købsprisen for en ubebygget ejendom ikke overstige, hvad den er værd i handel og vandel (markedspris).

 

Hvis Aars Boligforening har købt den pågældende grund af kommunen til en pris, der ligger over, hvad grunden er værd i handel og vandel, vil det således være i strid med gældende regler.

 

I henhold til støttebekendtgørelsen er det ikke lovligt for en kommune på statens vegne at give tilsagn til opførelse af alment byggeri, hvis den værdi, en ubebygget ejendom indgår med i byggeriets anskaffelsessum, overstiger, hvad ejendommen er værd i handel og vandel.

 

Der er ikke i almenboligloven fastsat regler for, hvordan en kommune finansierer grundkapitalindskuddet i et alment nybyggeri. Der er således ikke noget til hinder for, at et evt. provenu fra salg af en byggegrund anvendes til hel eller delvis betaling af grundkapitalindskuddet.

 

Jeg går ud fra, at der med spørgsmålet om, hvorvidt samme model anvendes i andre kommuner, ønskes oplyst, om jeg er bekendt med kommuner, hvor en grund er solgt til en boligorganisation for en pris, der overstiger grundens værdi i handel og vandel.  En sådan fremgangsmåde ville som omtalt være i strid med gældende regler. Jeg må derfor gå ud fra, at der i værste fald er tale om helt enkeltstående tilfælde. Spørgsmålet har i 2007 været rejst i et konkret tilfælde, men statsforvaltningen for Midtjylland kunne her konstatere, at købsprisen var i overensstemmelse med gældende regler, jf. min besvarelse af spørgsmål nr. 85 (BOU) alm. del 2007-08 (2. samling).

 

I forhold til den konkrete sag i Vesthimmerlands Kommune kan jeg afslutningsvis oplyse, at jeg er orienteret om, at Statsforvaltningen Nordjylland er bekendt med sagen, og at den i øjeblikket vurderer, om den vil undersøge sagen nærmere. 

 

 

Karen Jespersen

 

/ Mikael L. Kristensen