Boligudvalget 2008-09
BOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Boligudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 9. december 2008
HSV/ J.nr. 2008-7467
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 26. november2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmålnr. 18 (BOU Alm. del).
Spørgsmål nr. 18:Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19. november 2008 fra BO-VEST vedr. materiale til foretræde, jf. alm. del - bilag 22
Svar:Henvendelsen fra BO-VEST indeholder under henvisning til den energipoliti-ske aftale fra 21. februar 2008 3 forslag, der skal sætte fokus på barrierer forgennemførelse af energibesparende renoveringer i det almene byggeri, så-ledes at energirenoveringer ikke medfører store huslejestigninger.De 3 forslag indgår sammen med andre forslag i den forslagspakke, somBoligselskabernes Landsforening - i deres egenskab af partner - har frem-sendt til det partnerskab, der er etableret som en del af udmøntningen afregeringens energipolitiske aftale af 21. februar 2008.Det forventes, at den tværministerielle arbejdsgruppe, der har ansvaret forudmøntningen af aftalen, senest den 1. marts 2009 kan præsentere et ud-kast til en strategi for reduktion af energiforbruget i bygninger. Dette udkastvil herefter blive drøftet i forligskredsen bag den energipolitiske aftale. Det erderfor for tidligt at sige i hvilket omfang, forslag udarbejdet af deltagerne ipartnerskabet, vil kunne indgå i den endelige strategi.1. BO-VEST foreslår, at Landsbyggefondens renoveringsramme på 2,4mia. kr. årligt frem til 2012 forhøjes.Kommentar: Med den boligpolitiske aftale fra 2006 mellem regeringen,Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre blev Landsbyggefondens re-
2
noveringsramme forhøjet fra 1,5 mia. kr. til 2,4 mia. kr. årligt frem til2012. Landsbyggefonden skønner, at ca. en tredjedel af rammen på 2,4mia. kr. disponeres til klimaskærmsarbejder, som typisk fører til ganskebetydelige energibesparelser. Landsbyggefonden yder således alleredeen betydelig støtte til energibesparende arbejder.Det tilføjes, at en del af de nødvendige energiinvesteringer vil være to-taløkonomisk rentable og derfor vil medføre besparelser på varmeregn-skabet, som mindst modsvarer den huslejestigning, som kan være for-bundet med investeringen. Der er næppe grund til at støtte den type in-vesteringer.2. I forbindelse med etablering af pilotprojekter foreslås det, at Landsbygge-fonden kan risikoafdække disse projekter gennem en særlig energiga-ranti.Kommentar: Det er korrekt, at en række projekter til nedbringelse afenergiforbruget har en relativ lang og usikker tilbagebetalingstid. Det kanderfor heller ikke afvises, at dette i nogle tilfælde kan gøre beboerne,der skal træffe beslutning om energibesparende projekter, mere tilbage-holdende. Hvis der via gennemprøvning af pilotprojekter kan skabesstørre sikkerhed for de energibesparende tiltags effekter, herunder be-tydningen for den samlede husleje- og varmebetaling, vil det givetvis gø-re det nemmere at vinde den fornødne tilslutning til sådanne projekter.3. Det foreslås, at det skarpe skel mellem vedligeholdelse (finansieres viahenlæggelser) og forbedring (finansieres via lånefinansiering) gøres me-re fleksibelt.Kommentar: Det er et grundlæggende princip, at der spares op til plan-lagte vedligeholdelsesarbejder, således at de beboere, der slider påbygningsdelene også er dem, der betaler. Omvendt lånefinansieres for-bedringsarbejder, således at de beboere, der får fordel af et forbedrings-arbejde, også er dem, der skal betale for arbejdet.
Karen Jespersen/ Mikael Lynnerup Kristensen