Boligudvalget 2008-09
BOU Alm.del
Offentligt
740611_0001.png
740611_0002.png
740611_0003.png
Folketingets Boligudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 8. oktober 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
SBU/ J.nr. 2009-1072
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 27. august 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 176 (BOU Alm. del).
Spørgsmål nr. 176:”Ministeren bedes oplyse, om det kan accepteres, at Samsø kommune harsolgt ældreboliger tilhørende Samsø Ældreboligselskab, mens selskabet harværet under lovstridig midlertidig administration. Statsforvaltningen Midtjyl-land har afgjort, at Samsø Ældreboligselskab er sat under midlertidig admi-nistration på et lovstridigt grundlag, og at alle beslutninger derfor er ulovlige.Ministeren bedes oplyse, om det kan accepteres, at Samsø kommunetvangssælger ældreboliger under en ulovlig midlertidig administration, sompåfører selskabet et tab på 455.972, som kommunen har ”lånt” af lejerneshensættelser til vedligeholdelse. Ministeren bedes oplyse om dette forhold vilmedføre indgriben fra ministeriet.”
Svar:Det lægges til grund, at der med ”lovstridig midlertidig administration” sigtestil, at Statsforvaltningen Midtjylland har udtalt, at Samsø Kommune handledeulovligt ved ikke at foretage partshøring i forbindelse med udpegning af enmidlertidig forretningsfører for Samsø Ældreboligselskab i henhold til § 165 ilov om almene boliger.I denne forbindelse kan Indenrigs- og Socialministeriet oplyse, at Statsfor-valtningen Midtjylland i sin udtalelse af 20. august 2008 til Samsø Kommunevedrørende manglende partshøring i forbindelse med udpegning af en mid-lertidig forretningsfører for Samsø Ældreboligselskab bl.a. anfører: ”Det an-tages normalt, at en forvaltningsafgørelse først kan få retsvirkninger, når dener meddelt i den foreskrevne form af den hertil bemyndigede myndighed. Iden konkrete sag, hvor såvel Domea som beboerne i ældreboligselskabet nuhar fået kendskab til kommunens afgørelse, og da den midlertidige forret-
2ningsfører efter det oplyste næsten har afsluttet sine opgaver, foretagerstatsforvaltningen sig ikke yderligere med hensyn til dette spørgsmål.”Endvidere har statsforvaltningen i brev af 18. december 2008 i forbindelsemed behandlingen af spørgsmålet om forlængelse af den midlertidige forret-ningsførers funktionsperiode udtalt: ”De afgørelser, hvor der ikke forud forafgørelsen er partshørt, er efter statsforvaltningens opfattelse ulovlige.”Statsforvaltningen har i den forbindelse anmodet Samsø Kommune om for-skellige oplysninger ”af hensyn til placeringen af et muligt retligt ansvar”.Indenrigs- og Socialministeriet kan generelt oplyse, at statsforvaltningen haren række sanktionsmuligheder mod medlemmer af en kommunalbestyrelseefter den kommunale styrelseslov. Statsforvaltningen kan sætte en beslut-ning ud af kraft (annullere beslutningen), midlertidigt suspendere en beslut-ning, pålægge tvangsbøder for at gennemtvinge en handlepligt, anlæggeerstatningssag som kompensation for at tab, pålægge en erstatningsretligbod eller anlægge et anerkendelsessøgsmål, jf. §§ 50 a – 51 i lov om kom-munernes styrelse.Det er statsforvaltningen, der vurderer, hvilken reaktion der vil være nødven-dig i den konkrete situation. Det er bl.a. en forudsætning for statsforvaltnin-gens anvendelse af sanktioner, at sanktionen i det konkrete tilfælde må anses for påkrævet.Statsforvaltningen har i den konkrete sag ikke truffet beslutning om at sættekommunalbestyrelsens beslutning om udpegning af en midlertidig forret-ningsfører for Samsø Ældreboligselskab ud af kraft, jf. § 50 a i lov om kom-munernes styrelse.Indenrigs- og Socialministeriet kan endvidere oplyse, at Samsø Kommuneden 28. januar 2009 har klaget til ministeriet i anledning af StatsforvaltningenMidtjyllands ovennævnte udtalelse om, at Samsø Kommune skulle haveforetaget partshøring i forbindelse med kommunalbestyrelsens beslutningom at indsætte en midlertidig forretningsfører for Samsø Ældreboligselskab.Ministeriet har anmodet statsforvaltningen om en udtalelse til brug for vurde-ringen af, hvorvidt der er grundlag for, at ministeriet tager sagen op til be-handling. Ministeriet har i den forbindelse anmodet om en uddybning af påhvilket grundlag statsforvaltningen finder, at der gælder en udvidet partshø-ringspligt i den pågældende sag.I den forbindelse kan Indenrigs- og Socialministeriet oplyse, at ministerietikke i almindelighed er klageinstans over for statsforvaltningerne, herunderStatsforvaltningen Midtjylland, men ministeriet kan af egen drift tagespørgsmål om lovligheden af kommunale dispositioner eller undladelser,som statsforvaltningen har udtalt sig om, op til behandling, når ministerietskønner, at sagen er af principiel eller generel betydning eller har alvorligkarakter, jf. § 53, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
3Hvad angår spørgsmålet om, at Samsø Kommune har truffet beslutning omat anvende hensættelser til vedligeholdelse for de seks solgte ældreboliger iSamsø Ældreboligselskab, kan jeg generelt oplyse, at indestående henlæg-gelser i almene boliger, der afhændes lovligt, kan anvendes til dækning afevt. tab ved salget af de pågældende boliger. Såfremt det kun er en del afen afdelings boliger, der afhændes, forudsættes det, at den resterende delaf afdelingens boliger ikke økonomisk belastes heraf.Afslutningsvis kan jeg oplyse, at ministeriet i brev af 1. december 2008 haroplyst Samsø Kommune om gældende regler på området på baggrund af enkonkret henvendelse herom fra Samsø Kommune.I øvrigt henvises til besvarelse af spørgsmål nr. 38 (BOU) alm. del 2008-09.
Karen Ellemann/ Mikael Lynnerup Kristensen