Boligudvalget 2008-09
BOU Alm.del
Offentligt
705143_0001.png
705143_0002.png
Folketingets Boligudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København KTlf. 3392 9300
Dato: 2. juli 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]www.ism.dkNH/ J.nr. 2009-257
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 12. juni 2009følger hermed Indenrigs- og Socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 154 (BOU Alm. del).
Spørgsmål nr. 154”Ministeren bedes kommentere vedlagte henvendelse vedrørende lugtgeneri lejelejlighed.”
Svar:Det fremgår af brevet, at lejeren bor i en lejlighed med lugtgener. Udlejerenskonkursbo har oplyst, at boet ikke har økonomisk mulighed for at renoverelejligheden. Det fremgår ikke af brevet, om der ved lejeaftalens indgåelse ertaget stilling til lejlighedens stand ved udlejning.Hvis ikke andet er aftalt, skal udlejeren efter lejelovens regler stille det lejedetil lejerens rådighed i god og forsvarlig stand fra lejeforholdets begyndelse ogi hele lejeperioden.Hvis det lejede ikke ved overtagelsen og under lejeforholdets beståen er iden stand, som lejeren efter lejeaftalen, andre aftaler med udlejeren oglejelovgivningen kan kræve, har lejeren efter lejelovens § 11 mulighed forselv at afhjælpe manglerne for udlejerens regning, hvis udlejeren ikke straksafhjælper manglerne efter lejerens påkrav. Endvidere kan lejeren kræve etforholdsmæssigt afslag, så længe en mangel forringer det lejede, ligesomlejeren har mulighed for at kræve erstatning, hvis det lejede fra start harsavnet egenskaber, som må anses for at være garanteret af udlejer, ellerhvis udlejer har handlet svigagtigt.

2

Jeg har ikke mulighed for at tage stilling til, om udlejeren har overholdt sineforpligtelser over for lejerne, idet denne afgørelse hører under domstolene.Det bør i øvrigt normalt søges afklaret ved en boligretssag, om betingelsernefor at kræve afhjælpning for udlejers regning, for forholdsmæssigt afslag ilejen og for erstatning er opfyldt, idet for eksempel lejerens manglendebetaling af leje kan medføre, at udlejer kan ophæve lejeaftalen.Afslutningsvis vil jeg pege på, at byfornyelsesloven indeholder regler omkondemnering. Efter lov om byfornyelse og udvikling af byer harkommunalbestyrelsen pligt til at føre tilsyn med, at bygninger, som benyttestil beboelse og ophold, ikke ved deres indretning og beliggenhed ersundhedsfarlige eller brandfarlige.Der er ikke i loven fastsat nærmere regler for, hvordan kommunalbestyrelsenskal tilrettelægge tilsynsvirksomheden, men kommunalbestyrelsen haransvaret for at reagere, når den får kendskab til forhold, der skaber behovherfor, samt at tilsynet i øvrigt tilrettelægges således, at formålet medreglerne bliver opfyldt.Hvis brevskriveren henvender sig til kommunen om sit problem, harkommunen derfor pligt til at undersøge, om lugtgenerne i boligen ersundhedsfarlige.
Karen Ellemann/ Charlotte Kruse Lange